Program școlar cu grenade și trageri: Elevi din stânga Nistrului, obligați să urmeze cursuri de pregătire militară

Pentru câteva sute de elevi din clasele a X-a și a XI-a din școlile aflate sub controlul regimului de la Tiraspol, începutul noului an școlar înseamnă continuarea pregătirii militare obligatorii. Potrivit unei analize realizate de Asociația Promo-LEX, în programa școlară figurează disciplina „Instruire militară de bază”, introdusă pentru a pregăti tinerii pentru serviciul în structurile paramilitare locale și pentru a le insufla loialitate față de regim.
Activitățile prevăzute de acest program merg dincolo de orele de curs. Ele includ tabere de pregătire militară, reconstituiri ale unor episoade de război, concursuri de literatură și arte plastice cu tematică militară, precum și competiții de tragere. Potrivit documentelor publicate de așa-numitul minister al educației de la Tiraspol, obiectivele disciplinei sunt „cultivarea conștiinței patriotice, a loialității față de patrie și pregătirea pentru apărarea acesteia”.
„Cea mai importantă sarcină didactică este formarea la elevi a convingerii și a disponibilității conștiente de a apăra suveranitatea rmn; înțelegerea rolului și a responsabilității personale în apărarea statului; conștientizarea importanței îndeplinirii datoriei constituționale și a obligațiilor de apărare a Patriei”, se arată într-un ordin semnat, în mai 2025, de Svetlana Ivanișina, responsabilă de educație în regiune.
Pregătirea militară a copiilor din Transnistria a fost instituită încă din 1993, printr-un „ordin” semnat de Igor Smirnov. În anul 2000, un alt „decret” al acestuia prevedea ca școlile să fie dotate cu cabinete speciale pentru instrucție militară, săli securizate pentru armament de instruire, poligoane de tragere și materiale didactice vizuale.
Disciplina este obligatorie pentru băieți, în timp ce fetele urmează „Bazele securității vieții”, dar pot opta pentru pregătirea militară, cu acordul părinților. Elevii studiază două ore pe săptămână, adică 136 de ore pe întreg ciclul liceal, iar în unele profiluri, precum cel umanist, numărul de ore depășește materiile științifice.
Programul se încheie în clasa a XI-a cu o tabără militară de trei zile, în cadrul căreia elevii aplică cunoștințele de tactică, topografie, utilizare a armamentului și pregătire fizică. Pe lângă cursuri, aceștia participă la „Ziua recruților”, la competiții sportive cu specific militar și la întâlniri cu persoane care au luptat în conflictul din 1992.
Potrivit Promo-LEX, disciplina este predată de ofițeri în rezervă sau instructori militari desemnați special, în strânsă colaborare cu așa-numitul minister al apărării de la Tiraspol și cu unități paramilitare locale.
„Fiecare clasă este denumită pluton și este împărțită în trei grupe, iar dintre elevi sunt desemnați comandanți de pluton și comandanți de grupă, care sunt instruiți suplimentar”, se menționează în raport.
Unitățile paramilitare și chiar structurile de securitate din regiune, inclusiv „mgb”, se implică direct în activitățile școlare, organizând tabere, prezentări de armament și lecții de propagandă. În cadrul așa-numitelor lecții de curaj, elevilor li se prezintă războiul din 1992 drept o „agresiune a Moldovei împotriva poporului transnistrean”.
Analiza Promo-LEX arată că aceste practici reprezintă o militarizare sistematică a educației și o formă de îndoctrinare.
„Copiii sunt supuși unei îndoctrinări ideologice, care urmărește să îi facă să accepte narațiunile regimului, potrivit cărora războiul din 1992 ar fi fost o agresiune a Republicii Moldova și ar exista amenințări constante din partea malului drept și a Ucrainei”, se subliniază în raport.
Reprezentanții Promo-LEX atrag atenția că procesul de militarizare a copiilor și tinerilor face parte din strategia regimului de ocupație, susținut de Federația Rusă. În perspectiva unei eventuale reintegrări, va fi necesară tragerea la răspundere a celor implicați și elaborarea unei legislații clare pentru protejarea educației de propagandă și abuzuri, punctează experții de la Promo-LEX.