Social

De unde se informează moldovenii? Între televiziune, rețele sociale și avalanșa de fake news

Majoritatea moldovenilor se informează de pe rețele sociale, iar televiziunea clasică pierde teren. Totuși, televiziunea rămâne în top atunci când vine vorba de încredere. Concluziile aparțin unui studiu realizat pentru Consiliul Europei și au fost dezbătute miercuri, 17 septembrie, în cadrul emisiunii „Spațiul Public” de la Radio Moldova.

64% dintre moldoveni se informează zilnic de pe rețele sociale, un procent care depășește televiziunea clasică, preferată de 41% dintre cetățeni. Tinerii folosesc rețelele sociale în proporție de 86%, iar seniorii de peste 55 de ani – doar 41%.

Iana Semionova, expertă la o companie de consulting, crede că preferințele sunt dictate de obișnuințe, dar și de competențele digitale ale persoanelor.

„Persoanele cu vârsta de peste 55 de ani consideră că televizorul este sursa cea mai de încredere, adevărată și corectă. (...) Uneori, persoanele cu vârsta de peste 55 de ani au mai puține competențe media, digitale și le este mai comod să utilizeze televizorul”, a subliniat experta.

Directorul executiv al Asociației Presei Electronice (APEL), expertul media Ion Bunduchi, a afirmat că nu tot ce se spute la televizor este neapărat un adevăr și este importat să fie alese surse credibile de informare.

„Noi știm că televiziunea și minte. Și foarte des, și foarte multe televiziuni fac lucrul acesta. Uneori, intenționat, cu rea credință și efectul este dezastruos atunci când generații întregi cred orice le-ar spune de la ecran”, a subliniat expertul.

Studiul relevă că 70% dintre utilizatorii din mediul urban se informează zilnic de pe rețelele sociale, în timp ce în mediul rural procentul este mai redus – 59%. În același timp, părinții cu copii între 7 și 18 ani sunt chiar mai predispuși să consume știri online – aproape 80%. Dar platformele online sunt și cele mai vulnerabile la manipulare.

Un val de falsuri apare pe Telegram la fiecare 2-3 zile, iar în spatele acestor acțiuni stau oameni special instruiți, spune Andrei Rusu, expert WatchDog.md în monitorizarea spațiului informativ. Platformă este accesată de majoritatea populației țării, de toate vârstele.

„Aceste canale de Telegram sunt gestionate de Federația Rusă. Ei în fiecare săptămână își organizează „metodicika de propagandă” pe care trebuie să o lanseze în Republica Moldova. Și ei știu că astăzi noi vom posta despre NATO, mâine vom posta despre sărăcia din Republica Moldova, poimâine o să promovăm despre cenzura”, a exemplificat expertul, precizând că unele subiecte cu impact sunt reluate de mai multe ori.

În pofida riscurilor de dezinformare persistente, experții cred că blocarea unor platforme ca TikTok și Telegram ar fi o greșeală.

„Dacă se va bloca mâine Telegram și TikTok pe teritoriul Republicii Moldova, aceasta ar crea un val de repulsie față de autorități din partea cetățenilor”, spune Andrei Rusu. Expertul a salutat eforturile autorităților de a identifica și a demonta falsurile promovate inclusiv prin folosirea inteligenței artificiale.

Și Ion Bunduchi este de acord că interzicerea platformelor online nu va fi niciodată o soluție pentru combaterea dezinformării

„Soluția normală ar fi ca să ni se dea orice informație, inclusiv dezinformare, orice, iar noi să distingem unde e grâul și unde e neghina. Nu este altă soluție, pur și simplu. Manipularea și dezinformarea a fost de când e lumea și, dacă umanitatea a rezistat până azi, a rezistat pentru că s-a învățat să discearnă între adevăr și minciună. Asta trebuie să o facem și pe rețelele de socializare”, a menționat directorul APEL.

Studiul mai arată că 55% dintre moldoveni nu au încredere deplină în nicio sursă media, iar 61% consideră că presa nu este independentă politic. În același timp, jurnaliștii de investigație rămân singurii care se bucură de cel mai înalt nivel de încredere. Concluzia experților: fără educație media și fără redacții independente, cetățenii rămân vulnerabili în fața manipulării.

CITEȘTE ȘI:

Cristina Bencheci

Cristina Bencheci

Autor

Citește mai mult