Social

Peste 120 de școli din R. Moldova primesc granturi pentru modernizarea educației

Captură video
Sursa: Captură video

Peste 120 de instituții de învățământ general din întreaga țară beneficiază de granturi școlare în valoare totală de circa 4.32 milioane de dolari, anunțate de Ministerul Educației și Cercetării. Acestea au fost oferite în cadrul Programului de Granturi Școlare, parte a Proiectului „Îmbunătățirea Calității Educației”, susținut financiar de Banca Mondială și Parteneriatul Global pentru Educație.

Evenimentul de premiere a câștigătorilor a avut loc vineri, 19 septembrie, în prezența reprezentanților MEC, ai Băncii Mondiale și instituțiilor școlare participante la program.

Secretara de stat a Ministerului Educației și Cercetării, Valentina Olaru, a declarat că evenimentul marchează un moment deosebit pentru sistemul educațional din Republica Moldova, fiind pentru prima dată când echipele manageriale ale instituțiilor școlare au câștigat granturi pe baza proiectelor depuse.

„Această investiție nu este doar una financiară, este o investiție în viitorul fiecărui copil din țara noastră. Mai mult de jumătate dintre proiectele selectate sunt dedicate digitalizării: hub-uri digitale, laboratoare multimedia, platforme interactive și soluții bazate pe inteligența artificială. Este o dovada clară că digitalizarea devine motorul principal al transformării în educație”, a spus Valentina Olaru.

Totodată, potrivit secretarei de stat, un procent semnificativ din proiecte promovează abordarea STEAM, aducând în școli robotica, makerspace și științe aplicative, unele proiecte combinând știința cu arta pentru a deschide elevilor noi orizonturi transdisciplinare.

STEAM este o abordare educațională care folosește Știința, Tehnologia, Ingineria, Arte și Matematică pentru ghidarea anchetei, dialogului și gândirii critice a elevilor.

Valentina Olaru a subliniat că multe inițiative sunt orientate spre incluziune și echitate, sprijinind elevii cu dificultăți sau cu cerințe educaționale speciale, copiii romi și refugiați, ceea ce arată că școlile din Republica Moldova își asumă misiunea de a fi incluzive și deschise tuturor.

„Un alt domeniu vizionar este promovarea echității de gen în știință și tehnologie. Proiectele dedicate fetelor transmit un mesaj clar: viitorul nu are gen, doar curaj, cunoaștere și inspirație”, a menționat secretara de stat.

Valentina Olaru a mai spus că toate aceste transformări nu ar fi posibile fără de echipele de manageri și cadre didactice care au lucrat asupra proiectelor, care și-au dedicat din timpul lor liber pentru a face această inovație educațională una reală, numindu-i „ catalizatori ai schimbării, cei care dau viață proiectelor, cei care construiesc comunități de practică și inspiră generațiile următoare”.

Ion Gonța, coordonator pentru educație la Oficiul de țară al Băncii Mondiale în Republica Moldova, a declarat că Programul de Granturi Școlare are menirea să promoveze o transformare în sistemul de educație, punând accentul pe inițiativele și ideile venite direct din partea școlilor.

„Susținem digitalizarea și utilizarea instrumentelor digitale în clasă, astfel ca experiența în clasă să devină una captivantă și vibrantă. De asemenea, credem în puterea schimbului de experiențe și a comunicării, astfel ca să putem crea o comunitate care devine inovatoare în metodele sale de predare”, a spus reprezentantul Băncii Mondiale la eveniment.

El a subliniat importanța sprijinului acordat inclusiv copiilor dezavantajați, astfel încât toți elevii să aibă șanse egale de succes academic. „Suntem curioși să vedem care va fi impactul la nivelul fiecărei școli”, a subliniat el în încheiere.

La rândul său, specialistul pentru granturi școlare în cadrul programului, Sergiu Luchița, a afirmat că cel mai potrivit cuvânt pentru a descrie Programul de Granturi Școlare este „provocare”. El a explicat că această provocare s-a manifestat la toate nivelurile – pentru echipa de proiect, pentru echipa managerială a Ministerului Educației, pentru școli, dar și pentru elevi, părinți și comunități. Luchița a apreciat că școlile au reacționat rapid și au reușit să depună cererile în termen de doar două săptămâni, în pofida dificultăților și incertitudinilor legate de cerințele procesului de aplicare.

La concursul național au participat peste 180 de instituții școlare. În urma procesului riguros de selecție, 121 de instituții educaționale au obținut granturi în valoare de circa 36 de mii de dolari fiecare.

CITIȚI ȘI:

Ana Cebotari

Ana Cebotari

Autor

Citește mai mult