Corespondență Dan Alexe // Ce reprezintă al 19-lea pachet de sancțiuni UE împotriva Rusiei
Comisia Europeană și-a prezentat săptămâna trecută foaia de parcurs pentru a pune capăt utilizării energiei rusești până la sfârșitul anului 2027. Petrolul rusesc reprezintă acum 3% din importurile europene, față de 27% înainte de război.
La câteva luni după invazia Rusiei în Ucraina, pe 24 februarie 2022, europenii discutau deja despre necesitatea de a se renunța complet la energia rusească, de care depindeau în mare măsură și care îi permitea Moscovei să-și finanțeze războiul. Le-a luat, așadar, mai mult de trei ani ca să elaboreze în sfârșit un plan pentru a realiza asta. Comisia Europeană intenționează acum să-și transpună inițiativa în propuneri legislative obligatorii, care vor trebui apoi validate de statele membre și de Parlamentul European.
În realitate, cei douăzeci și șapte și-au redus deja semnificativ importurile de hidrocarburi din Rusia. În august 2022, au încetat să mai cumpere cărbune rusesc, care reprezenta atunci jumătate din consumul total european. În decembrie 2022, au renunțat la 90% din importurile lor de petrol. Ungaria, Slovacia și Cehia, state fără ieșire la mare, au primit însă dreptul de a continua să fie aprovizionate prin conducta rusească Drujba până ce găsesc o soluție alternativă.
De atunci, Praga a luat măsuri, spre deosebire de Budapesta și Bratislava, ai căror lideri și-au arătat apropierea de Vladimir Putin. Iar Moscova a reușit, între timp, să pună în aplicare mecanisme pentru a eluda sancțiunile, ceea ce a atenuat impactul embargoului UE. Uniunea Europeană a adoptat însă măsuri vizând și un mare număr de nave aparținând „flotei ascunse” a Rusiei, utilizate pentru transportul petrolului, dar și împotriva firmelor chinezești care profită de importurile ieftine de petrol.
Cu toate astea, 13% din petrolul rusesc se vinde în continuare în Europa, finanțând astfel indirect războiul din Ucraina. Europa a depus deja eforturi mari pentru a se debarasa cât mai repede de hidrocarburile rusești. Importurile de petrol pe cale maritimă sunt supuse de multă vreme unui embargou total, iar dintre cele 27 de state membre doar Ungaria și Slovacia îl mai importă prin conducte. Acestea două sunt, de altfel, țările ale căror lideri sunt cei mai apropiați – și chiar admirativi – față de Putin.
Anul trecut, Uniunea Europeană a plătit aproximativ 23 de miliarde de euro pentru importurile de combustibili fosili din Rusia. Evident, asta înseamnă 23 de miliarde pentru a finanța mașina de război a Kremlinului! Merită subliniat că aceasta este o sumă mai mare decât tot ajutorul militar european acordat Kievului în aceeași perioadă.
În același timp, din 2021 încoace, livrările de GNL (Gaz Natural Lichefiat) rusesc pe cale maritimă au crescut semnificativ. UE a importat 21,1 milioane de metri cubi în 2024, față de 14 milioane în 2021. Franța este, de departe, principala poartă de intrare pentru acest combustibil, înaintea Spaniei și Belgiei.
În schimb, Regatul Unit a eliminat practic importurile de combustibili fosili rusești prin sancțiuni și alte metode.
Dar, înainte ca ultima serie de sancțiuni ale UE să poată intra în vigoare, acestea trebuie aprobate de cele 27 de state membre ale blocului comunitar. Pentru a depăși opoziția maghiară, Comisia va acorda Budapestei o sumă de 550 de milioane de euro.
Banii provin, de altfel, din cele peste 22 de miliarde de euro de ajutoare destinate Ungariei, dar înghețate din cauza preocupărilor legate de statul de drept, inclusiv drepturile LGBT și independența sistemului judiciar.