Social

Ghid european: treceri pentru pietoni și soluții urbanistice de ultimă oră, amenajate în apropierea școlilor pentru a spori siguranța copiilor

În preajma școlilor din R. Moldova urmează să fie instalată semnalizare suplimentară, amenajate treceri pentru pietoni și utilizate soluții urbanistice care să îi atenționeze pe conducătorii auto că se află în apropierea unei instituții de învățământ. Măsurile de siguranță rutieră urmează a fi luate în baza unui ghid european, lansat marți, 23 septembrie, la Chișinău.

Ghidul, elaborat în Slovenia de experți în arhitectură, psihologie și securitate rutieră, conține recomandări privind proiectarea spațiilor sigure în jurul instituțiilor de învățământ, astfel încât șoferii să reducă viteza și să prevină accidentele.

Documentul, tradus și adaptat cu sprijinul financiar al partenerilor internaționali ai comunității transporturilor, oferă modele de bună practică implementate deja în state europene și ilustrații cu situații concrete de trafic.

Autorii ghidului atrag atenția că reducerea vitezei în apropierea școlilor este crucială, deoarece copiii pot comite erori atunci când traversează strada.

Uroš Brumec, șeful Diviziei pentru Întreținerea Drumurilor și Protecția și Siguranța Rutieră în cadrul Agenției Slovene pentru Infrastructură, a declarat la evenimentul de prezentare a ghidului că acesta va spori siguranța copiilor care merg la școală.

În cadrul acestui proiect, cei mai buni experți în siguranță rutieră au elaborat infrastructura de semnalizare și de informare în preajma școlii. Este foarte important să avem un sistem de semnalizare cât mai eficient. Este foarte important și elementul de proiectare a acestei infrastructuri. De asemenea, trebuie să ținem cont și de aspectele de întreținere a drumurilor și a semnelor rutiere. Nu este vorba doar despre un proiect de o singură dată. Acest proiect trebuie să fie întreținut pe parcurs. Această infrastructură trebuie să fie întreținută constant. Sperăm că acestea vor ajuta toate țările să asigure siguranța copiilor la școală”, a spus Uroš Brumec.

Reprezentanți ai comunității transporturilor, prezenți la același eveniment, au precizat că responsabilitatea principală revine conducătorilor auto, însă infrastructura modernă și întreținută joacă un rol esențial în prevenirea tragediilor.

Menționăm că proiectul se aliniază inițiativei Uniunii Europene „Viziunea Zero”, care își propune să reducă la jumătate numărul de victime din accidente rutiere până în 2030 și să atingă obiectivul de zero decese și vătămări grave până în 2050. În acest sens, educația în școli, designul și întreținerea drumurilor, aplicarea legii și reacția rapidă a serviciilor medicale de urgență trebuie să funcționeze împreună.

Ghidul va fi distribuit administrațiilor publice locale și instituțiilor de învățământ, urmând să fie integrat în proiectele de infrastructură din jurul școlilor. Acesta vine în completarea planului național de modernizare a infrastructurii rutiere, aeroportuare și navale, menit să apropie Republica Moldova de standardele europene de siguranță și calitate.

Documentul a fost elaborat de experți nu doar în siguranța rutieră, aici au lucrat inclusiv experți în psihologia șoferilor și a copiilor. Amenajarea unor astfel de zone, numite zone 30, pentru a fortifica siguranța rutieră în preajma școlilor, este iminentă nu doar pentru a obliga șoferul să reducă viteza. Noi trebuie să ne gândim că nu doar șoferul trebuie să frâneze în fața școlii, dar și copilul trebuie să fie interesat să utilizeze această infrastructură. Mulțumesc pentru implicarea și ajutorul care e acordat Republicii Moldova și noi, la rândul nostru, vom depune tot efortul ca acest document să nu fie doar un document, ci o infrastructură deja amenajată pe tot teritoriul Republicii Moldova”, a punctat Nicolai Mîndra, secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Eliza Mihalache

Eliza Mihalache

Autor

Citește mai mult