Expert Promo-LEX la Moldova 1: Campania electorală – marcată de manipulare online, finanțare netransparentă și influență străină

Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie este una dintre cele mai tensionate și complexe din ultimii ani, marcată de practici interne netransparente, influențe externe și polarizare, atestă un nou raport prezentat de Asociația Promo-LEX. Mihaela Duca Anghelici, șefa echipei de analiză, constată că procesul electoral este afectat de utilizarea abuzivă a resurselor administrative, implicarea cultelor religioase și finanțarea ilegală a partidelor politice de către Federația Rusă.
Campanie electorală intensă și influența externă
„Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 2025 a fost mai intensă decât în scrutinele precedente și a fost marcată de tensiuni legate de statutul Republicii Moldova de țară candidată la UE, precum și de implicarea Federației Ruse în procesul electoral. Am văzut o campanie activă din partea concurenților electorali, iar printre cei mai activi se numără Partidul Acțiune și Solidaritate și Blocul electoral Patriotic. Noi am constatat că fiecare a avut aproximativ câte 26% din totalul activităților observate”, a declarat, la Moldova 1, Mihaela Duca Anghelici, șefa echipei de analiză la Asociația Promo-LEX.
Abuzul de resurse administrative, o practică frecventă
Raportul Promo-LEX a documentat multiple cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, o practică ce subminează integritatea procesului electoral.
„Am observat și utilizarea abuzivă a resurselor administrative în ultimele două săptămâni, cel puțin 84 de cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative au fost raportate de observatorii Promo-LEX. Printre acestea se numără cazuri de atribuire a meritelor pentru proiecte finanțate din bani publici, folosirea sediilor instituțiilor statului pentru activități electorale, implicarea primarilor și funcționarilor publici în campanie în timpul orelor de muncă, precum și organizarea de întâlniri electorale cu angajații din sectorul bugetar”, a explicat experta Promo-LEX.
Cheltuieli electorale și finanțări neraportate
Promo-LEX a identificat cheltuieli neraportate de cel puțin 693.000 de lei, în special pentru promovarea pe rețelele de socializare, ceea ce ridică întrebări privind transparența finanțării actorilor politici.
„Concurenții au cheltuit aproximativ 23 de milioane de lei. 78% din aceste cheltuieli au fost concentrate pentru patru concurenți: Partidul Acțiune și Solidaritate, Blocul electoral Alternativa, Blocul electoral Patriotic și Partidul Nostru”, a precizat Mihaela Duca Anghelici.
Manipulare coordonată și influență pe rețelele sociale
Un alt aspect critic semnalat de raport este manipularea opiniei publice prin campanii coordonate, inclusiv cu implicarea unor actori externi.
„Am constatat cel puțin 15 activități în scop de manipulare a opiniei publice, care erau inclusiv coordonate din Federația Rusă. Acestea au difuzat atât conținut, sponsorizat, dar și gratuit, adesea cu tentă prorusă sau anti-UE, dar și mesaje de sprijin pentru integrarea europeană. La fel, noi am văzut că există și comportament inautentic coordonat, care constă în crearea conturilor false, pagini web clonă, care aveau drept misiune amplificarea mesajelor narative ca să compromită procesul electoral”, a concluzionat experta, subliniind vulnerabilitățile procesului electoral în fața dezinformării.
Raportul Promo-LEX numără 1.984 de activități de campanie, iar în cel puțin 84 de cazuri au fost utilizate resurse administrative. În șase cazuri au fost implicate cultele religioase, iar alte 72 de cazuri constată discursuri de ură generate de către politicieni, concurenți electorali și de către simpatizanți.
Amintim că vineri, 26 septembrie, este ultima zi de agitație electorală înaintea alegerilor parlamentare de duminică.
CITIȚI ȘI: