Social

Fenomen alarmant: Apelurile non-urgente la 112 pun în pericol gestionarea urgențelor reale

Fenomenul apelurilor non-urgente la Serviciul unic de urgență 112 rămâne răspândit în R. Moldova, semnalează un raport de audit al Curții de Conturi. Responsabilii dau un semnal de alarmă și spun că Serviciul 112 trebuie tratat cu seriozitate, deoarece resursele alocate greșit pot compromite salvarea persoanelor aflate în situații critice.

Raportul de audit al Curții de Conturi, analizat într-o ședință organizată pe 30 septembrie, a mai stabilit că eficiența generală a sistemului este afectată de anumite deficiențe, precum lipsa interconectării cu registre și baze de date relevante sau lipsa unui centru de rezervă care să asigure continuitatea în caz de incident major.

Auditul a stabilit că una dintre cauzele creșterii numărului total de apeluri este suprasolicitarea serviciului cu apeluri non-urgente și impactul redus al campaniilor de informare a populației privind utilizarea responsabilă a numărului 112 doar în situații de urgență. În acest context, întrebarea către Ministerul Afacerilor Interne și Serviciul 112: ce intenționați să întreprindeți, în calitate de fondator al Serviciului 112, pentru a reduce numărul apelurilor non-urgente, precum și pentru responsabilizarea populației în ceea ce privește utilizarea numărului unic de urgență și dacă acestea sunt suficiente?”, a întrebat membrul Curții de Conturi, Alexandru Munteanu.

Totuși, secretarul de stat al Ministerului Afacerilor Interne, Alexandru Bejan, constată o pondere în scădere a apelurilor non-urgente. Dacă, anul trecut, jumătate din apelurile preluate de operatori vizau situații non-urgente, numărul lor s-a diminuat până în prezent și constituie în jur de 35%.

„Anumite rezultate ale campaniilor de informare sunt simțite la nivel național. În teritoriu există, totuși, un număr de astfel de apeluri la linia 112, doar că avem o discrepanță și o înțelegere eronată a tot ce înseamnă apel fals, apel abuziv. Cu referire la campanii, acestea lansate periodic, dar că urmează să vedem formatul în care sunt realizate, întrucât se vede că difuzarea acestora doar prin intermediul mijloacelor de informare în masă tradiționale nu își ating scopul. Vreau să menționez că, până la implementarea numărului unic de urgență, la 902, numărul gestionat de poliție, erau înregistrate în jur de 2.500 - 2.900 de apeluri, dintre care reale se dovedeau a fi 600 - 700. În prezent, serviciile de urgență deja se pot focusa doar asupra apelurilor ce le vizează”, a spus, la ședința Curții de Conturi, Alexandru Bejan.

Campaniile de informare și instruirea personalului implicat în această activitate sunt prioritățile Serviciului 112. Datorită unui proiect susținut de partenerii externi, instituția își propune să intensifice programul de educare publică, inclusiv prin organizarea instruirilor în școli pentru a promova utilizarea responsabilă a acestui serviciu, a precizat directorul Serviciului 112, Anatolie Viniciuc.

Ne-am propus să avem două instruiri pe săptămână nemijlocit în centrul de preluare a apelurilor de urgență. Am apelat la proiectele europene privind desfășurarea unor instruiri mai dezvoltate în instituțiile de învățământ din țară. Ne propunem un plan de acțiuni concrete pentru micșorarea apelurilor de urgență și vom face un studiu la toate apelurile și o analiză”, a anunțat Anatolie Viniciuc

Pentru a proteja capacitatea operațională a Serviciului 112 și a asigura intervenții rapide, este imperativ ca autoritățile de profil să dezvolte soluții alternative, ample programe și campanii de educare a publicului, a concluzionat președinta Curții de Conturi, Tatiana Șevciuc.

Apelarea numărului 112 trebuie să fie percepută și utilizată strict ca o resursă dedicată urgențelor reale. De fapt, acțiunile pe care le-ați menționat atât din partea Ministerului Afacerilor Interne, cât și a Serviciului 112 sunt cele care vor îmbunătăți percepția acestui fapt și, evident, vor asigura intervențiile rapide în cazuri critice. Totodată, pentru a evita riscurile asupra siguranței cetățenilor, este esențial ca autoritățile responsabile să accelereze, așa cum ați spus dumneavoastră, măsurile de optimizare a resurselor umane și tehnice, să eficientizeze procedurile interne și să implementeze soluții digitale suplimentare”, a conchis Tatiana Șevciuc.

Pe parcursul anului trecut, au fost înregistrate 2,4 milioane de apeluri la Serviciul Unic de Urgență 112. Dintre acestea, peste un milion și jumătate au vizat urgențe medicale.

Autor: Cristina Prisăcari

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult