Deficit de profesori: peste 700 de posturi vacante. Mii de elevi învață cu profesori la pensie sau suplinitori

În sistemul de învățământ din Republica Moldova, deficitul de cadre didactice rămâne o provocare. În prezent, peste 700 de posturi sunt vacante, deși 426 de tineri specialiști s-au angajat în școli și grădinițe, cu peste 130 mai mulți decât acum trei ani. Ministerul Educației și Cercetării susține că această creștere este rezultatul unui efort comun, care implică universitățile, Institutul de Educație și Leadership, școlile și profesorii experimentați.
Indemnizații mai mari și o rețea extinsă de mentorat
În cadrul emisiunii Spațiul Public, de la Radio Moldova, șefa Direcției generale politici în învățământul general, Marcelina Baleca, a amintit despre creșterea indemnizației pentru absolvenții care se angajează în scoli, de la 120 de mii la 200 de mii de lei. De asemenea, a fost desfășurată o amplă campanie de mobilizare a tinerilor specialiști – „Fii Pro”. „Sistemul de mentorat pe care l-am dezvoltat. Avem astăzi o rețea de mentori care vin în suportul liderilor specialiști”, a subliniat responsabila de la minister.
Totuși, intrarea tinerilor nu acoperă integral golurile din sistem. Aproximativ 22% dintre cadrele didactice au vârsta de pensionare. Adică, 4.000 de profesori dintr-un total de 26.000. Deficitul este mai acut la disciplinele exacte, precum matematica, fizica și chimia. Mulți profesori sunt suprasolicitați, lucrând pe mai mult de o normă sau chiar dublu pentru a suplini posturile vacante.
„Mai avem fluctuația unor profesori de la o instituție la alta, de exemplu, din raion merg într-un sat. Multe raioane le oferă chiar și transport. Am văzut și o conlucrare eficientă între instituții și universități, mai merg și studenții din ultimul an de studii și ajută la suplinirea acestor locuri”, a menționat șefa Direcției generale politici în învățământul general, Marcelina Baleca.
Avantaje pentru tinerii care aleg pedagogia
Anul acesta, circa 1700 de absolvenți de licee au ales pedagogia. Chiar dacă nota minimă la admitere a fost majorată, numărul studenților înmatriculați nu a scăzut. „Scopul nostru nu este să vină mai puțini elevi la pedagogie, ci mai buni”, a mai spus responsabila de la minister. Autoritățile au dublat bursele pentru studenții de la pedagogie, de la 1.638 de lei la 3.460 de lei, și se investește în cămine și universități pentru a încuraja rămânerea absolvenților în sistem.
Școlile-model reprezintă un alt proiect strategic, extins în 90 de instituții, cu infrastructură modernă, laboratoare dotate la standarde înalte și cadre didactice performante. Ele sunt gândite ca să atragă elevi din mai multe localități, chiar dacă distanța față de școala din sat poate fi mai mare. În mediul rural, există clase cu mai puțin de 10 elevi și peste 100 de școli au mai puțin de 50 de copii. MEC aplică strategii de optimizare a resurselor, programe de sprijin și alte beneficii pentru a atrage cadre didactice în aceste zone.
De asemenea, cantinele școlare beneficiază de fonduri de 200 de milioane de lei pentru alimentația gratuită în clasele I-IX. „Avem 1025 de instituții care au mers pe varianta de mese calde, 61 – pe catering, 43 de instituții – la pachet și 23 de instituții – pe metodă mixtă. Astăzi, toți copiii sunt alimentați, din clasa I-a până în a IX-a”, a punctat Marcelina Baleca.
Concursul „Pedagogul Anului”
Concursul „Pedagogul Anului” și recunoașterea profesională, de asemenea, au un rol important în motivarea cadrelor didactice și în promovarea excelenței în școli și grădinițe. Ziua Profesorului este o ocazie de reflecție asupra importanței profesiei, a dedicării cadrelor didactice și a provocărilor pe care le întâmpină zi de zi.
Stela Baltag, care deține titlul de „Profesorul anului 2015”, spune că această recunoaștere îi face pe profesori să fie activi, să testeze inovații și să rezoneze cu schimbările care se produc în țară și peste hotarele ei.
CITIȚI ȘI: