De la ghișeu la online: peste 70% dintre serviciile destinate antreprenorilor sunt disponibile în format digital

Accesul la serviciile publice pentru mediul de afaceri devine tot mai simplu și rapid, pe măsură ce procesul de digitalizare avansează. În prezent, peste 70% dintre serviciile destinate antreprenorilor sunt disponibile în format online. Această cifră reprezintă un pas important pe acest segment, având în vedere că serviciile răspund actualei tendințe „de a rezolva problemele la un click distanță”, a declarat Andrei Prisacari, director adjunct al Agenției pentru Guvernare Electronică (AGE), la emisiunea „Bună dimineața” de la Moldova 1.
„Într-adevăr, am depus un efort considerabil pentru ca relația dintre business și stat să devină 100% digitală. Și aici deja avem acest indicator frumos de 70% din toate serviciile care sunt destinate businessului sunt digitale. Ce înseamnă aceasta? Din 407 servicii, 284 sunt deja digitale. Și aici, iarăși, este foarte important că aceste 284 de servicii sunt din categoria celor mai solicitate. Practic, la momentul actual, acoperim 90–95% din necesitățile businessului”, a explicat Prisacari.
Pentru a facilita accesul antreprenorilor la aceste servicii, AGE pune la dispoziție două instrumente principale: platforma servicii.gov.md, care centralizează toate serviciile publice, și aplicația mobilă EVO, care permite accesul rapid la serviciile publice printr-un modul dedicat mediului de afaceri.
Fiecare serviciu digitalare o fișă detaliată cu toate informațiile necesare, inclusiv mecanismul de contestare și fluxul digital de solicitare, spune Prisacari. Rezultatul serviciului este transmis direct în cabinetul digital al antreprenorului, oferind transparență și predictibilitate.
„Se cunoaște foarte exact cine ce face și există predictibilitate atunci când va fi furnizat acest serviciu. Și rezultatul, cum spuneam, îl aducem înapoi. E disponibil, la un click distanță, un document electronic care poate fi valorificat pe deplin de către antreprenori”, a menționat Prisacari.
AGE și Agenția Servicii Publice colaborează pentru ca întreg procesul de gestionare a unei afaceri – deschiderea, modificările și închiderea firmei – să fie complet digitalizat.
Cele mai solicitate servicii rămân actele permisive. Anual, sunt emise aproximativ zeci de mii de astfel de acte pentru mediul de afaceri, iar peste 80% dintre ele pot fi deja gestionate 100% online.
„Avem câteva grupuri mari de servicii care sunt populare. Sunt grupuri de servicii legate de acte permisive și aici noi avem anual în jur de 70.000 de servicii de acte permisive solicitate de către mediul de afaceri, iar proporția online, dacă vorbim de câte sunt online, deja am atins cota de peste 80% de solicitări 100% online. Businessul s-a orientat foarte rapid și nu mai are nevoie să ajungă la ghișeele instituțiilor”, a specificat Prisacari.
AGE implementează mecanisme automatizate de generare a documentelor. De exemplu, un document de la Serviciul Fiscal de Stat privind situația datoriilor poate fi generat instant, fără intervenția unui operator.
„Noi deja avem mecanisme prin care generăm automatizat servicii. Dacă intrăm în cabinetul antreprenorului și vrem să generăm un document de la Serviciul Fiscal de Stat, de exemplu, dacă avem sau nu datorii, documentul este generat instant. Tehnologic, nimeni nu face nimic. Se generează din datele fiscale. De la Casa Națională de Asigurări Sociale - la fel. Sunt lucruri care se fac instant. Nimeni nu face operațional nimic. Sunt date, noi le generăm, aceste documente sunt semnate electronic și le punem la dispoziția businessului. Legat de instrumentul AI sau suport, discutăm acest subiect. Se discută inclusiv în mediul public, prin care să creăm acel asistent – un asistent pentru soluționarea serviciilor publice, care să ajute atunci când trebuie precompletate anumite date, să fie făcută o programare, să ajute în procesul de solicitare a serviciilor, să ușureze mecanismul prin care trece agentul economic atunci când dorește să solicite un serviciu public”, a explicat oficialul.
Andrei Prisacari a menționat că cele mai frecvente greșeli comise de oamenii de afaceri atunci când solicită servicii publice apar atunci când nu furnizează suficiente informații. De exemplu, pentru prestarea unui serviciu pot fi necesare documente care nu se regăsesc în registrele de stat, dar trebuie să fie puse la dispoziție de antreprenori. Dacă aceste documente nu sunt prezentate sau sunt incomplete, pot apărea solicitări suplimentare.
„De aceea, încurajăm foarte mult atunci când se solicită un serviciu electronic să se informeze foarte bine, citind fișa serviciului și documentele care sunt necesare pentru a fi prezentate, pentru a exclude toate cazurile de prezentare repetată a documentelor care sunt necesare pentru prestarea unui serviciu”, a subliniat directorul adjunct al AGE.
Potrivit datelor prezentate de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, din totalul celor 407 servicii publice dedicate antreprenorilor și întreprinzătorilor, 284 pot fi accesate deja în format digital. Doar în ultimele trei luni, în colaborare cu instituțiile prestatoare, AGE a digitalizat încă 30 de servicii noi, oferind antreprenorilor soluții moderne care simplifică relația cu statul.
Acestea pot fi accesate rapid, de oriunde, din aplicația EVO sau de pe portalul servicii.gov.md:
- 13 servicii pentru antreprenori, prestate de Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor
- Cinci servicii pentru companiile din domeniul geologic, dezvoltate de Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale
- Două servicii pentru sectorul juridic, în colaborare cu Agenția pentru Digitalizare în Justiție și Administrare Judecătorească
- Patru servicii pentru agricultură, oferite de ISST „Intehagro”
- Două servicii pentru companiile din domeniul energetic, prin Centrul Național pentru Energie Durabilă
- Un serviciu pentru operatorii din sectorul naval, de la Agenția Navală
- Un serviciu pentru instituțiile media, prin Consiliul Audiovizualului
- Un serviciu pentru domeniul metrologic, oferit de Institutul Național de Metrologie
- Un serviciu pentru sectorul cultural, prin Ministerul Culturii
CITIȚI ȘI: