Nadejda Cazacioc, „Pedagogul Anului”: „Tehnologiile sunt multe, însă sufletul dascălilor nu îl va înlocui nimeni niciodată”

În instituțiile educaționale sunt necesari mentori capabili să integreze tehnologiile moderne și să conecteze curricula la realitatea elevilor, afirmă Nadejda Cazacioc, profesoară de chimie la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare” din satul Taraclia, raionul Căușeni, deținătoarea titlului „Pedagogul Anului”. Într-un interviu oferit pentru Moldova 1, aceasta a evidențiat importanța educației STEM și a subliniat rolul motivației prin inovație în procesul de învățare.
Într-o lume în continuă transformare, rolul profesorului rămâne fundamental în modelarea generației noi. Prin dedicare, profesionalism și pasiune, unii dascăli reușesc să transforme fiecare lecție într-o experiență de neuitat, deschizând elevilor noi orizonturi de cunoaștere și inspirație. Unul dintre ei este profesoară de chimie la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare” din satul Taraclia, raionul Căușeni, Nadejda Cazacioc deținătoarea titlului de „Pedagogul anului”. Cu o experiență de peste 12 ani în domeniu, a demonstrat că orele de chimie nu înseamnă doar formule și reacții, ci și curiozitate, descoperire și bucuria de a învăța.
Recunoașterea națională - sursă de inspirație
Nadejda Cazacioc a relatat pentru Moldova 1 că titlul a devenit un simbol al recunoașterii, dar și al responsabilității de a fi un model pentru comunitatea educațională, dar și pentru elevi. „Dacă vorbim despre partea sufletească a acestui concurs, vorbim despre recunoașterea națională și, de ce nu, internațională. Pentru că, în momentul când devii „Pedagogul Anului”, ești un model atât pentru comunitatea educațională din țară, cât și pentru elevii pe care îi ghidezi. Și, în acest context, noi suntem cei care trebuie să oferim exemple”, a declarat profesoara.
Digitalizarea și adaptarea profesorilor la noile tehnologii
Profesoara recunoaște superioritatea tehnologică a elevilor și subliniază necesitatea comunității pedagogice să se adapteze la ritmul rapid al digitalizării pentru a integra tehnologiile în procesul educațional. „Despre inteligența artificială și digitalizarea tuturor sferelor, nu doar a educației, trebuie să menționăm că elevii sunt consumatori de tehnologii. Ei sunt mai digitalizați decât noi, profesorii, și nu ne rămâne decât să ținem pasul cu ceea ce cunosc ei, ceea ce știu ei și ce fac bine, pentru că o fac extraordinar de bine (...) Să luăm exemplu de la ei.”
Integrarea tehnologiilor în procesul educațional
Nadejda Cazacioc promovează utilizarea tehnologiilor interactive în clasă pentru a face învățarea și accesibilă, în contrast cu metodele tradiționale. „Nouă ne rămâne să facem cursuri digitale, ceea ce, de fapt, promovează în prezent ministerul prin digi.com.edu. Ne rămâne să mergem pas cu pas și să digitalizăm orele. Poate tehnologiile sunt interzise la nivel de telefoane mobile în clasă, însă, în momentul în care noi avem o tablă interactivă, avem un televizor, cu drag le-am putea oferi elevilor oportunitatea să joace un joc, să facă un quiz, să mergem peste un hotspot. Ca ei să învețe nu doar prin teorie, nu doar prin tablă și cretă, dar să învețe prin joc, pentru că astfel elevii învață mult mai ușor decât atunci când le dăm o teorie în față ca să memorizeze”, a explicat ea.
Ancorarea curriculei în realitatea elevilor
Profesoara subliniază necesitatea adaptării curriculei la contextul de viață al elevilor, astfel încât aceștia să înțeleagă relevanța materiilor studiate și să fie motivați să învețe. „Curriculumul în educație trebuie adaptat și ancorat în realitatea elevului. Atunci când noi îi demonstrăm elevului că realitatea pe care o trăiește este corelată cu ceea ce studiază la școală. Atunci când el înțelege că ceea ce a făcut astăzi la chimie întâlnește mâine pe stradă sau ceea ce am văzut astăzi la teologie este ceea ce a descoperit ieri, mergând pe drumul spre casă. Și, în momentul când el conștientizează și corelează realitatea pe care o trăiește cu ceea ce studiază la școală, elevul devine automat motivat spre cunoaștere. În felul acesta, creștem și calitatea învățării”, consideră profesoara din satul Taraclia.
Calitatea învățării și educația STEM
Prin promovarea educației STEM, Nadejda Cazacioc subliniază importanța conectării materiilor școlare cu problemele practice, abordare care contribuie la reducerea discrepanței dintre teorie și practică, evidențiată de testele PISA. „De fapt, ce analizează testele PISA? Analizează calitatea învățării și, atunci când noi avem discrepanța asta mare între ceea ce se studiază la școală și ceea ce există în realitate, problemele cu care se confruntă elevul, nu putem să vorbim despre o calitate a învățării. Ceea ce fac eu în ultimii ani este educația STEM, iar educația STEM vine anume să promoveze ancorarea curriculei în realitate. Să le arate elevilor că ceea ce studiază la școală îi ajută să soluționeze problemele din viață”, relevă profesoara.
Rolul profesorului în era digitală
În pofida avansului tehnologic, cadrul didactic accentuează rolul mentorilor pentru ghidarea elevilor în lumea cunoștințelor. „Chiar dacă lumea se digitalizează, profesorul rămâne a fi sufletul clasei, profesorul rămâne a fi cel care o să ne pună stiloul în mână ca să ne învețe a scrie, cel care o să facă legătura dintre tehnologii și o să le dozeze în viața elevului. Pentru că tehnologiile sunt multe, însă sufletul și inima de profesori n-o să le înlocuiască nimeni niciodată”, a conchis Nadejda Cazacioc.