Economic

Prețurile pentru transportul rutier ar putea crește din 1 martie 2026: Guvernul a aprobat noua metodologie de calculare a tarifelor

Prețurile biletelor pentru transportul rutier de persoane în traficul raional și interraional ar putea să crească din 1 martie 2026 cu până la 20%. O nouă metodologie de calcul al tarifului, care are la bază principiul acoperirii costurilor reale ale operatorilor de transport, a fost aprobată în ședința Guvernului din 15 octombrie.

Vicepremierul Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a precizat că tarifele pentru serviciile rutelor în traficul internațional vor fi aprobate de Agenția Națională Transport Auto (ANTA), iar cele pentru rutele raionale vor fi stabilite de consiliile raionale, care vor monitoriza și corectitudinea aplicării acestora.

Noua formulă de calcul al tarifelor este bazată pe ponderea reală a costurilor, în funcție de prețul combustibilului, coeficientul de îmbarcare și alte variabile economice, precum cheltuieli administrative, salarii, amortizare și altele. De asemenea, metodologia prevede diferențierea tarifelor în funcție de tipul de transport, confortul acestuia și de specificul geografic al rutelor. (...) Ca rezultat, noua metodologie va contribui la echilibrarea intereselor operatorilor de transport rutier de persoane și protecția consumatorului, reînnoirea parcului de autobuze, fiind asigurată sustenabilitatea economică a operatorilor de transport și predictibilitatea costurilor pentru pasageri”, a declarat Vladimir Bolea.

Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, a menționat că asociația este, în mare parte, mulțumită de noua metodologie, deși aplicarea ei a fost întârziată.

Noi vedem că ea va intra în vigoare la 1 martie 2026, deci este o întârziere mare, dar metodologia reprezintă acel document necesar care ne va permite să înțelegem cum este calculat tariful. Pentru că statul, prin Codul transportului rutier, și-a păstrat această prevedere, instrumentul legal de a influența sau de a reglementa domeniul acesta prin tarife, nu ne-a dat voie să aplicăm tarife libere, prețuri libere”, a comentat Oleg Alexa, pentru Teleradio-Moldova.

Acesta a precizat că documentul oferă transparență și predictibilitate atât pentru autorități, cât și pentru operatori.

„Ceea ce este astăzi aprobat, metodologia, nu este altceva decât acel document, acea formulă care va fi clară atât pentru organul, în cazul nostru ANTA, care are obligația de a aplica acest tarif, de a-l calcula, cât și pentru transportator, care dorește să știe ce îl așteaptă în ziua de mâine”, a declarat el.

În ceea ce privește impactul asupra prețurilor, Alexa a fost tranșant: „Guvernul și-a îndeplinit acea obligație legală de a răspunde cum vom reglementa noi tariful. Și atât. Ei ne-au răspuns: metodologia este, o așteptăm să fie publicată. Până la intrarea ei în vigoare, ANTA va trebui să acumuleze toate datele ca să le poată pune în formulă. Și bănuiesc eu că ei au lăsat termenul ăsta de intrare în vigoare, 1 martie, pentru a vedea care vor fi mediile pentru anul 2025, ca să le pună în formulă deja pentru 2026. (...) Costul mediu al unității de transport, costul mediu al reparației, costul mediu al întreținerii, salariul mediu al șoferului, impozitele, serviciile de autogară cât achităm noi - toate acestea nu sunt altceva decât părți componente ale formulei de calcul. Prețurile vor crește, nu au cum să rămână și nu au cum să se micșoreze. Cu cât vor crește, asta vom vedea”, a precizat Alexa.

Tarifele ar putea crește cu 20%, iar în unele cazuri - cu 40%

Potrivit estimărilor incluse în proiect, diferența dintre tarifele actuale și cele calculate conform noii metodologii nu va depăși 20%, în condițiile în care costurile de exploatare rămân similare.

În prezent, tarifele pentru serviciile interraionale variază între 0,75 și 0,86 de lei/km pentru un pasager, iar pentru serviciile raionale - între 0,85 și 0,96 de lei/km. Totuși, în anumite condiții specifice, tarifele raionale ar putea crește cu până la 40%, dacă operatorii demonstrează o creștere justificată a costurilor.

Totodată, datele ANTA arată că în prezent activează 765 de operatori de transport rutier, care dețin 6.676 de autocare. Doar 10% dintre acestea au o vechime mai mică de 10 ani, în timp ce 42% au între 10 și 20 de ani, iar 48% depășesc două decenii de exploatare.

În 2024, transportul rutier prin servicii regulate a înregistrat aproximativ 105 milioane de pasageri, în creștere cu aproape 23% față de anul precedent, fiind deservite peste 2.000 de rute regulate, dintre care 695 raionale și 945 interraionale.

Eliza Mihalache

Eliza Mihalache

Autor

Citește mai mult