Social

Școlile din țară devin „mai prietenoase” cu elevii cu dizabilități. Spații senzoriale moderne și acces la servicii de sprijin

Trei Unități de Educație Incluzivă urmează să fie amenajate, începând cu acest an, în școlile din Republica Moldova. Aceste spații vor oferi copiilor cu dizabilități severe servicii de sprijin psihologic, logopedic, precum și acces la spații senzoriale moderne. Specialiștii în educație incluzivă spun că în ultimii ani s-au făcut progrese importante, dar provocări mai rămân în ceea ce ține de integrarea în instituțiile de învățământ și atitudinea societății.

Unitățile de educație incluzivă vor fi organizate în instituții cu cel puțin 300 de elevi, prin decizia autorităților publice locale de nivelul al doilea, a precizat ministrul Educației, Dan Perciun.

„Anul acesta vom începe amenajarea a trei asemenea unități de educație incluzivă și numărul lor vrem să crească în următori ani, pentru că dizabilitatea mintală severă este, cred că, cea mai mare provocare pentru sistemul nostru educațional, când vine vorba de copiii cu cerințe educaționale speciale”, a menționat Dan Perciun.

Unul dintre cele mai bune exemple de integrare a copiilor cu dizabilități severe este Liceul Teoretic „Petre Ștefănucă” din Ialoveni, unde funcționează deja o Unitate de Educație Incluzivă. Aici, 25 de copii beneficiază de sprijin educațional adaptat, învățând alături de colegii lor din clasele generale.

Unitatea de educație incluzivă nu funcționează separat de activitatea generală a instituției, ci este parte integrantă a vieții școlare, a declarat pentru Radio Moldova, directoarea adjunctă a liceului, Tatiana Chiruță.

„Vin la anumite ore, însoțiți de cadrele didactice de sprijin. Acolo beneficiază de activități individuale și, respectiv, mai beneficiază și de serviciile logopedului, kinetoterapeutului. Au un spațiu dotat cu cele necesare pentru îmbunătățirea stării de sănătate, și nu doar despre sănătate e vorba, este și despre starea de bine creată pentru acești elevi, pentru că sunt implicați și în activitățile extracurriculare. Elevii din clasele lor, sau chiar și din alte clase, merg acolo să îi susțină, să îi sprijine, atât cât pot”, a menționat Tatiana Chiruță.

Modelele de integrare a copiilor cu cerințe educaționale speciale în sistemul educațional din Republica Moldova s-au schimbat în ultimul deceniu. Dacă în trecut majoritatea acestor copii erau instruiți în școli auxiliare sau instituții rezidențiale, astăzi peste 13.000 de elevi cu cerințe speciale frecventează școlile obișnuite.

Organizația „Copil, Comunitate, Familie” (CCF) Moldova, în parteneriat cu UNICEF, derulează un nou proiect de sprijin pentru cadrele didactice în domeniul educației incluzive. Și deși s-au făcut progrese considerabile, procesul de incluziune este departe de a fi finalizat, a menționat Liliana Rotaru, președinta CCF Moldova.

„Eu cred că mergem în direcția bună, dar m-ați întrebat dacă am ajuns deja la destinație și răspunsul este: încă nu. Suntem în proces pentru că încă sunt copii pentru care școala nu este pregătită, grădinița încă nu este pregătită. Uneori părinții nu sunt pregătiți să accepte faptul că fetița sau băiețelul lor are cerințe educaționale speciale și are nevoie de evaluare în plus, are nevoie de un plan educațional individualizat și aici sunt un pic de provocări”, a subliniat Liliana Rotaru.

Un studiu realizat anul trecut de UNICEF arată că, deși percepțiile despre copiii cu dizabilități se îmbunătățesc, persistă încă opinia că aceștia ar trebui să învețe în instituții separate. Potrivit organizației, o asemenea abordare contravine dreptului copilului la o educație de calitate, accesibilă în comunitate și alături de familie.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult