Noi reguli pentru bănci și companiile de asigurări, din 25 octombrie: obligațiile pe care le vor avea în raport cu clienții

Băncile, companiile de creditare și firmele de asigurări vor fi obligate să ofere clienților, începând cu data de 25 octombrie curent, informații clare și complete despre dobânzi, taxe, termene de plată și alte condiții importante din contractele încheiate cu ultimii. Potrivit președintelui Consiliului de Administrație al Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF), Dumitru Budianschi, modificările legislative urmăresc asigurarea transparenței totale în relația dintre consumatori și furnizorii de servicii financiare, precum și eliminarea unor eventuale surprize neplăcute.
„Principalele riscuri care sunt acoperite de această lege sunt îndreptate spre diminuarea abuzurilor pe piața creditării și asigurărilor. Avem câteva extinderi pe categorii de consumatori care vor fi acoperiți de lege și câteva domenii care anterior nu erau acoperite”, a declarat Dumitru Budianschi, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova.
Începând cu anul 2026, protecția prevăzută de lege va fi extinsă și pentru persoanele ce vor contracta împrumuturi de la asociațiile de economii, acestea urmând să beneficieze de aceleași drepturi ca toți ceilalți consumatori. De asemenea, legea va include și companiile care se ocupă de recuperarea creditelor neachitate la timp.
„Până acum, exista un mare risc: după ce contractele de credit erau cesionate companiilor care se ocupau de returnarea sau asigurarea îndeplinirii acestor contracte, nu existau instrumente legale pentru a interveni în acest proces. După aprobarea acestei legi, fiecare companie va fi obligată să se conformeze Legii 202 privind contractele de credit pentru consumatori”, i-a explicat Budianschi jurnalistei Svetlana Bogatu.
O altă problemă importantă, menționată de specialist, ține de practicile comerciale incorecte. În acest sens, noile modificări aduc mai multă claritate.
„Vor fi aduși în cadrul legal cei care asigură un lanț intermediar între prestatorii de servicii, cum ar fi societățile de asigurare sau companiile de creditare, și debitori, de exemplu, intermediarii de credit. Până acum, atunci când un consumator se confrunta cu un produs complex, de exemplu, cumpăra un bun pe credit, acel produs includea mai multe servicii: serviciul de împrumut, serviciul de asigurare și alte servicii care puteau fi în afara competenței CNPF. Noile prevederi schimbă această situație: intermediarii de credit vor cădea sub incidența legii și vor fi obligați să furnizeze toate informațiile necesare pentru a preveni și identifica eventualele practici înșelătoare”, a precizat Dumitru Budianschi.
De asemenea, legea introduce o serie de modificări în Codul contravențional, astfel încât toate abaterile prevăzute în legislație să fie sancționate mai dur.
„Până acum, nu toate prescripțiile stipulate în cadrul legal aveau în spate o sancțiune. Acum s-a reușit acoperirea, în mare parte, cu sancțiuni a faptelor prevăzute în legislație. Sperăm că furnizorii se vor conforma benevol, fără a fi nevoie de aplicarea sancțiunilor”, a subliniat președintele CNPF, la Radio Moldova.
Potrivit lui Dumitru Budianschi, CNPF va dispune de competențe extinse pentru a monitoriza mai riguros activitatea asociațiilor de economii și împrumut, precum și a companiilor de colectare a datoriilor, ceea ce va contribui la o mai bună protecție a consumatorilor și la creșterea transparenței în sectorul financiar.
CITIȚI ȘI: