Elevii din R. Moldova își încep vacanța de toamnă. Recomandările autorităților pentru a evita pericolele

Elevii din R. Moldova intră în vacanța de toamnă, care va dura de pe 27 octombrie până pe 2 noiembrie curent. În această perioadă, copiii vor petrece mai mult timp acasă, adesea fără supraveghere din partea adulților. Din acest motiv, este important ca elevii să știe ce trebuie să facă în caz de pericol și, mai ales, cum să folosească în mod corect numărul de urgență 112.
Inspectoratul General al Poliției îndeamnă copiii să evite discuțiile cu persoane necunoscute, în realitate sau online, să respecte regulile de circulație și să apeleze imediat la numărul 112, în caz de pericol.
Totodată, părinții sunt încurajați să le vorbească despre siguranță și să-i monitorizeze, astfel încât să cunoască unde și cu cine se află copiii lor.

Un apel rapid însoțit de un mesaj clar poate salva vieți, transmit și reprezentanții Serviciului 112. Dacă pentru un adult comunicarea este mai ușoară, un copil trebuie instruit cum să vorbească cu operatorii. Atunci când un copil sună la 112, cel mai important e să fie calm și să răspundă clar la întrebările de la celălalt capăt al firului, explică Ion Munteanu, angajat al Serviciului 112.
„Ascultăm atent întrebările operatorului. Cu cât ne păstrăm calmul, cu atât rapiditatea și operativitatea operatorului de a vă ajuta este mai mare”, a menționat angajatul Serviciului unic de urgență, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova.
El a subliniat că persoana care sună trebuie să ofere adresa exactă, să descrie ce s-a întâmplat, să menționeze numărul de telefon și câte persoane au nevoie de ajutor: „Astfel, operatorul va putea direcționa rapid cazul către echipajul potrivit - poliție, ambulanță sau pompieri”.
Totodată, copiii trebuie să înțeleagă că apelurile false pot pune vieți în pericol.
„Dacă voi, de exemplu, apelați și faceți o glumă la telefon, dar în acel moment se poate întâmpla ceva grav cu părinții voștri sau prietenii voștri, în timp ce operatorul vorbește cu persoana care face un apel fals, altcineva ar putea avea nevoie urgentă de ajutor”, a explicat Tatiana Untilă, reprezentantă a Serviciului 112, într-un interviu oferit jurnalistei Svetlana Bogatu.
Aceeași sursă a menționat că fiecare secundă contează în cazurile critice - de la stopuri cardiace și sângerări puternice până la incendii sau accidente grave.
Directorul Serviciului 112, Anatolie Viniciuc, a afirmat, la postul public de radio, că acțiunile educative din ultimele luni au dus deja la o reducere a apelurilor nejustificate.
„La sfârșitul anului 2024, se înregistrau 7.000 de apeluri în 24 de ore, iar acum sunt doar 6.000. Fiecare al cincilea apel era făcut de copii, însă instruirile au început să dea rezultate”, a declarat Viniciuc.
El a prezentat exemplul unui copil care, printr-un apel telefonic, a reușit să salveze viața fratelui său electrocutat, datorită cunoștințelor dobândite în cadrul acestor instruiri.
În această săptămână, trei instituții și-au unit forțele și au lansat o campanie națională cu genericul „Tu știi ce face acum copilul tău acasă?”. Serviciul Unic de Urgență, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și UNICEF Moldova vor desfășura împreună acțiuni educative pentru a forma copiilor comportamente responsabile în situații de urgență, cum ar fi cutremure, incendii sau alte situații periculoase.