Investigație LRT: nave din țările baltice au alimentat 286 de petroliere rusești sancționate

O rețea de firme din Letonia, Lituania și Estonia a alimentat petrolierele „flotei fantomă” rusești, prin care Kremlinul ocolește sancțiunile internaționale și exportă petrol în alte țări. Concluzia aparține unei investigații realizate de compania publică de media din Lituania, LRT, citată de publicația The Moscow Times.
Potrivit jurnaliștilor, alimentarea navelor era asigurată de grupul de companii Fast Bunkering, specializat în servicii de aprovizionare cu combustibil maritim. În acest scop erau folosite două nave de realimentare - Rina și Zircone. În perioada iunie 2024 - martie 2025, acestea au alimentat 286 de petroliere în diverse puncte ale Mării Baltice. Cel puțin 159 dintre ele au făcut escale în porturi rusești imediat înainte sau după alimentare.
Analistul Școlii de Economie de la Kiev, Anatolii Kravțev, care a studiat datele oferite de jurnaliști, a constatat că cel puțin 20 dintre petroliere aveau „semne clare de apartenență la ”flota fantomă” rusă”. „Aceste nave nu beneficiau de asigurare din partea niciunui membru al International Group of P&I Clubs, iar proprietarii și companiile care le gestionau erau înregistrați în afara jurisdicției Coaliției privind plafonarea prețului petrolului”, a explicat Kravțev.
Formal, niciuna dintre navele alimentate nu se afla, la acel moment, sub sancțiuni directe, însă unele dintre ele au fost ulterior incluse pe listele restrictive ale UE, SUA și Marii Britanii, notează LRT.
Potrivit datelor S&P Global, între aprilie 2023 și aprilie 2024, în apropierea coastelor Maltei, Greciei, Spaniei (Gibraltar), Țărilor de Jos și altor state europene au avut loc cel puțin 3.100 de operațiuni de realimentare a petrolierelor „flotei fantomă” ruse.
Totodată, o investigație Reuters a dezvăluit că transportul maritim de petrol din Rusia și Iran era facilitat de o mică companie de asigurări din Noua Zeelandă – Maritime Mutual. Aceasta asigura aproape fiecare al șaselea petrolier al „flotei fantomă” rusești. Firma este condusă de britanicul Paul Rankin în vârstă de 75 de ani și membrii familiei sale. Potrivit calculelor centrului de cercetare CREA, din 2018 până în prezent, navele asigurate de Maritime Mutual au transportat petrol și produse petroliere din Iran și Rusia în valoare de cel puțin 18,2 miliarde de dolari și, respectiv, 16,7 miliarde de dolari.
Autoritățile din Noua Zeelandă au început o anchetă privind activitatea companiei, efectuând percheziții în birourile acesteia din Auckland și Christchurch. Investigația este realizată în cooperare cu Statele Unite, Marea Britanie și Australia. După declanșarea controalelor, Maritime Mutual a anunțat că încetează să mai asigure navele aparținând „flotei fantomă” rusești.
CITIȚI ȘI: