Criza combustibilului ar putea lovi aeroportul din Chișinău începând cu 21 noiembrie: Reacția autorităților

Măsurile restrictive impuse de Statele Unite ale Americii și Regatul Unit al Marii Britanii companiei ruse Lukoil și entităților afiliate vor intra în vigoare pe 21 noiembrie 2025. Impactul acestora ar putea lovi direct Aeroportul Internațional „Eugen Doga” – Chișinău, Lukoil fiind unicul furnizor de combustibil pentru aerogară. Autoritățile dau asigurări că întreprind măsuri pentru a evita o eventuală perturbare a zborurilor.
„Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova (AAC) a fost notificată oficial cu privire la măsurile restrictive impuse de către Statele Unite ale Americii și Regatul Unit al Marii Britanii, ce urmează să intre în vigoare începând cu 21 noiembrie 2025 și care vizează entitățile din cadrul grupului Lukoil. (...) Toți operatorii aerieni sunt informați și cooperează pentru a asigura continuitatea zborurilor. În același timp, sunt analizate măsuri preventive pentru a evita orice impact negativ asupra pasagerilor sau asupra programului de zbor”, arată AAC într-un comunicat de presă.
Instituția mai precizează că, în prezent, operațiunile de alimentare cu combustibil a aeronavelor pe Aeroportul Internațional „Eugen Doga” - Chișinău se desfășoară „în regim normal”.
Reprezentanții Autorității Aeronautice Civile susțin că, în calitate de autoritate de supraveghere a activităților aeronautice, instituția monitorizează îndeaproape situația și este în contact permanent cu administrația Aeroportului Internațional Chișinău, furnizorii de servicii de handling și operatorii aerieni, pentru a preveni eventuale disfuncționalități în activitatea aeroportuară.
Lukoil, unicul furnizor de combustibil al aeroportului
Menționăm că Lukoil este unul dintre principalii jucători de pe piața produselor petroliere din R. Moldova, deținând o cotă de peste 30% la import și de circa 20% în distribuția de carburanți, și unicul furnizor de combustibil pentru Aeroportul Internațional „Eugen Doga” – Chișinău.
Potrivit jurnalistului economic, Ion Preașcă, autoritățile de la Chișinău au cerut companiei Lukoil să înstrăineze această parte a activității, însă tranzacția nu a fost realizată până acum.
„Autoritățile au obligat, încă din vară, compania Lukoil să găsească o soluție pentru acest segment, adică să-l înstrăineze. Din câte am înțeles, nu s-a reușit încă, fiindcă nu este simplu să vinzi o astfel de activitate: trebuie găsit un cumpărător potrivit, care să ofere un preț adecvat și să fie respectate toate procedurile legale. Proprietarii, fiind peste hotare, orice decizie trebuie coordonată”, a explicat Preașcă pentru Teleradio-Moldova.
Expertul consideră că autoritățile ar trebui să liberalizeze piața, permițând altor operatori să importe produse petroliere, pentru a evita o eventuală criză de aprovizionare.
Totodată, potrivit jurnalistului economic, o soluție ar putea fi „preluarea forțată a depozitului companiei, urmată de vânzare, cu respectarea legislației”.
Lukoil vinde activele internaționale, Rosneft reclamă blocaje
Statele Unite și Regatul Unit al Marii Britanii au impus recent un set de sancțiuni care vizează direct principale companii energetice rusești, Rosneft și Lukoil, cu scopul de a le limita capacitatea de a opera pe piețele internaționale și de a le îngreuna accesul la finanțare. Măsurile includ restricții financiare, inclusiv asupra unor tranzacții comerciale, înlesnind astfel presiunea economică asupra Kremlinului, care refuză să încheie războiul din Ucraina.
La scurt timp după aceste decizii, Rosneft s-a confruntat cu blocaje în relațiile comerciale externe, iar Lukoil a anunțat planuri de vânzare a unor active internaționale pentru a-și proteja lichiditatea. Piețele energetice au reacționat prin reorientarea fluxurilor de aprovizionare și prin creșterea incertitudinii pentru contractele pe termen lung.
Experții estimează că, la nivel regional, sancțiunile pot determina creșterea prețurilor la carburanți și pot dezechilibra lanțurile de distribuție în țările dependente de importurile de produse petroliere rusești.