Externe

Timp de călătorie mai mic de aproape două ori între Berlin și Copenhaga: CE lansează un plan amplu pentru transport feroviar de mare viteză

audiovisual.ec.europa.eu
Sursa: audiovisual.ec.europa.eu

Comisia Europeană a prezentat, pe 5 noiembrie, un pachet de măsuri menite să accelereze rețeaua feroviară de mare viteză din Uniunea Europeană și să stimuleze investițiile în combustibili regenerabili și cu emisii reduse de carbon pentru sectoarele aviației și transportului pe apă.

Pachetul, centrat pe competitivitate și durabilitate, are ca obiectiv transformarea sistemului de transport european într-unul mai curat, mai interconectat și mai eficient, consolidând în același timp reziliența economică a Uniunii.

Rețea feroviară de mare viteză până în 2040

Comisia a adoptat un Plan de acțiuni pentru transportul feroviar de mare viteză, care stabilește pașii pentru crearea unei rețele europene interoperabile până în anul 2040. Documentul prevede reducerea semnificativă a duratelor de călătorie între capitale și mari centre urbane, oferind o alternativă atractivă la zborurile pe distanțe scurte.

Astfel, timpul de călătorie între Berlin și Copenhaga ar urma să scadă de la șapte ore la patru, iar cel dintre Sofia și Atena - de la aproape 14 ore la doar șase. De asemenea, noi conexiuni, precum Paris–Lisabona via Madrid sau legături rapide între capitalele baltice, vor îmbunătăți mobilitatea transfrontalieră.

Planul se bazează pe infrastructura existentă a Rețelei transeuropene de transport (TEN-T) și include termene clare până în 2027 pentru eliminarea blocajelor la frontiere, dezvoltarea unei strategii comune de finanțare și crearea unui „Acord european pentru transport feroviar de mare viteză”.

„Transportul feroviar de mare viteză reprezintă coeziunea în acțiune. Îmbunătățirea duratelor de călătorie între capitalele Europei va apropia cetățenii, va facilita activitatea economică și va face Europa mai unită și mai eficientă”, a declarat Raffaele Fitto, vicepreședinte executiv pentru Coeziune și Reforme.

Pe lângă reducerea duratelor de călătorie, inițiativa va contribui la fluidizarea traficului pe liniile convenționale, facilitând transportul de marfă și trenurile de noapte, precum și mobilitatea militară.

Investiții de 100 de miliarde de euro în combustibili sustenabili

Cea de-a doua inițiativă din pachet, Planul de investiții pentru transport durabil (STIP), stabilește o strategie comună pentru atragerea de investiții în combustibili regenerabili și cu emisii reduse de carbon, cu accent pe aviație și transportul maritim.

Pentru atingerea obiectivelor stabilite de ReFuelEU Aviation și FuelEU Maritime, Uniunea Europeană va avea nevoie de circa 20 de milioane de tone de combustibili sustenabili până în 2035, investițiile totale fiind estimate la 100 de miliarde de euro.

Până în 2027, Comisia intenționează să mobilizeze cel puțin 2.9 miliarde de euro prin instrumente europene:

• 2 miliarde de euro prin InvestEU pentru combustibili alternativi;

• 300 de milioane de euro prin Banca Europeană a Hidrogenului;

• 446 de milioane de euro pentru proiecte de combustibili sintetici prin Fondul pentru inovare;

• 133,5 milioane de euro pentru cercetare și inovare în cadrul Orizont Europa.

De asemenea, până la finele anului 2025, va fi lansată o inițiativă-pilot „eSAF Early Movers Coalition”, menită să atragă cel puțin 500 de milioane de euro pentru proiecte de combustibili sintetici pentru aviație.

„Pachetul de astăzi consolidează competitivitatea Europei și ne apropie de un viitor cu emisii nete zero. Prin investiții în transport feroviar rapid și în combustibili verzi, facem sistemul de transport mai curat, mai rezilient și mai accesibil pentru cetățeni”, a declarat Apostolos Tzitzikostas, comisar pentru Transport Durabil și Turism.

Obiectiv: un transport european mai curat și mai conectat

Prin acest pachet, Comisia Europeană urmărește să reducă dependența de combustibili fosili importați, să sprijine industria europeană în tranziția energetică și să facă din UE un lider global în domeniul mobilității sustenabile.

Pe termen mediu, Comisia intenționează să creeze un mecanism de conectare între producătorii și cumpărătorii de combustibili, care să ofere stabilitate veniturilor și să reducă riscurile investiționale, dar și să dezvolte parteneriate internaționale pentru extinderea producției globale de combustibili sustenabili.

Luminița Toma

Luminița Toma

Autor

Citește mai mult