Social

Moldova 1 și Moldova 2 înregistrează creșteri-record de audiență. Conducerea TRM: „Direcția este corectă și trebuie să creștem turațiile”

Canalele Moldova 1 și Moldova 2 traversează o perioadă de consolidare vizibilă a audienței. Directorul general adjunct al Companiei „Teleradio-Moldova” (TRM), responsabil de televiziune, Andrei Zapșa, a declarat că posturile publice de televiziune au înregistrat în 2025 „o performanță notabilă”, demonstrând că sunt surse relevante, bazate pe diversificare și modernizare, cu „viteză de reacție a produselor editoriale”.

Creșteri solide de audiență

Potrivit raportului prezentat de Andrei Zapșa, bazat pe datele furnizate de compania TV MR MLD, care implementează metodologia de măsurare a audienței prin sistemul „peoplemeter”, cea mai puternică evoluție a fost înregistrată în Chișinău (+57,6%) și în sudul R. Moldova (+34,7%), iar segmentele de vârstă 30-44 de ani și 45-59 de ani au crescut cu 48.2% și, respectiv, 57%.

„Eu cred că este o performanță notabilă. În luna octombrie, față de aceeași perioadă a anului trecut, audiența postului public Moldova 1 este cu 21% în creștere, iar la Moldova 2 – un canal cultural dedicat – a crescut cu peste 35%, ceea ce înseamnă că noi rămânem relevanți sau devenim mai relevanți pentru audiențele noastre și standardele de calitate ale producțiilor multimedia pe care le oferim sunt și ele în creștere”, a declarat Andrei Zapșa în platoul Moldova 1.

- RAPORT | Audiența postului public de televiziune, Moldova 1, a crescut cu 21.3% în 2025. Trend ascendent și pentru Moldova 2

Zapșa a remarcat că aceste rezultate au fost obținute într-un context dificil, în care posturile de televiziune din întreaga lume pierd în audiență pe fundalul mediului digital.

„Este o tendință la nivel mondial, în care oamenii folosesc mai degrabă telefonul și rețelele sociale pentru a se informa, dar și acolo avem performanțe notabile. Cam toate conturile de rețele sociale de care dispune Moldova 1 la etapa actuală sunt în progresie geometrică”, a constatat directorul general adjunct al TRM.

Conținut și reacție editorială

Andrei Zapșa a subliniat că performanța este rezultatul adaptării rapide a televiziunii publice la nevoile publicului.

„Avem lucruri de care putem să ne mândrim. Direcția în care ne mișcăm este una corectă și trebuie să creștem turațiile”, a subliniat Zapșa.

Dacă în 2024 cota medie de piață de peste 4% s-a datorat în mare parte transmisiunilor sportive, în 2025 creșterea se datorează în principal calității conținutului propriu.

„În anul 2025 putem observa o creștere solidă a datelor de audiență în lunile august–octombrie, marcate atât de producții și emisiuni noi, lansate în perioada respectivă, cât și de reflectarea extinsă și la standarde editoriale mai înalte a alegerilor parlamentare”, a mai spus directorul general adjunct al TRM.

Televiziunea publică a reușit să recupereze teren în mediul urban – o zonă considerată mai dificilă pentru posturile TV tradiționale.

„Asta înseamnă că noi am crescut în relevanță, dar și în viteză de reacție a produselor noastre editoriale, mai ales a știrilor. Dar eu totuși cred că noi mai avem teme de făcut pentru a omogeniza nițel și a crește și pe dimensiunea urban”, a constatat Andrei Zapșa.

M1 și M2 – lideri în dezbateri și conținut specializat

Evidențiind leadership-ul în dezbateri și noile producții de succes, Zapșa a menționat și performanțele editoriale care au contribuit la consolidarea audienței.

„Dezbaterile noastre au fost cele mai privite de la televizor și avem produse noi în grilă, dintre care două foarte complexe: emisiunea „Banii”, care este o emisiune specializată, de nișă, și de care sunt foarte mulțumit și eu, și vedem că și audiențele sunt în creștere. Același lucru este valabil și pentru emisiunea „Verificat”, care, deși este una succintă ca timp de antenă, este foarte complexă în producție și foarte importantă din punctul de vedere al misiunii noastre de a informa echidistant și obiectiv publicul”, a subliniat directorul general adjunct al TRM.

Potrivit datelor sociologice, peste 28% dintre cetățeni consideră Moldova 1 principala sau cea mai credibilă sursă de informare, iar aceste rezultate sunt calificate de Zapșa drept o confirmare a încrederii publicului și a modernizării imaginii.

„Înseamnă că am câștigat deja sufletele la o bună parte din audiență, fiind pe prima poziție. Bine, noi ne-am dori sută la sută, dar înțelegem unele lucruri, un pic de altă manieră. Important este să rămânem relevanți. Important este ca oferta noastră mediatică să fie una de actualitate”, a relevat Andrei Zapșa.

Schimbarea percepției publicului

Schimbările recente de imagine și conținut au contribuit semnificativ la creșterea percepției pozitive a publicului.

„Foarte multe percepții adânc înrădăcinate cu privire la faptul că suntem demodați nu mai sunt valabile. Toată lumea care ne privește și ne ascultă vede că s-au operat diferențe asupra felului în care arătăm. Buletinele de știri nu sunt o excepție. Publicul a reușit să aprecieze această schimbare de imagine pe care am operat-o recent, în sensul în care ne-am propus să devenim mai atractivi”, a constatat Zapșa.

Planuri pentru 2026: investiții și diversificare de conținut

În ceea ce privește planurile de viitor, directorul general adjunct al TRM a anunțat noi proiecte editoriale și investiții importante în infrastructura tehnică și în resursa umană și un proiect cu Guvernul japonez, cu dotări de 700.000 de dolari pentru Moldova 2.


Compania TV MR MLD a fost desemnată, printr-un concurs organizat de Consiliul Audiovizualului, drept furnizor oficial al serviciilor de măsurare a audienței pe piața audiovizuală din Republica Moldova.

Aceasta implementează metodologia de măsurare a audienței prin sistemul „peoplemeter”, care asigură colectarea continuă și obiectivă a datelor privind comportamentul de consum al telespectatorilor.

Violeta Viliant

Violeta Viliant

Autor

Citește mai mult