R. Moldova extinde accesul copiilor cu CES la sport: instruiri pentru 300 de antrenori din școlile sportive

Republica Moldova face un pas important spre incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în sport. Aproape 300 de antrenori din școlile sportive au fost instruiți în cadrul unui seminar național dedicat sportului adaptat, organizat de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) în cadrul Proiectului Erasmus+ Sport „ACT RISE”.
Invitată la emisiunea „Bună Dimineața” de la Moldova 1, Maria Timuș, șefă adjunctă în cadrul Direcției politici în domeniile tineret și sport a MEC, a subliniat că formarea antrenorilor este esențială pentru depășirea stereotipurilor care încă împiedică mulți copii să fie integrați în activitățile sportive.
„Ne-am propus să punem acel fundament pentru incluziune, pentru egalitatea de gen, nediscriminare. Nu știu pe cât de bine am reușit, dar cadrele didactice, antrenorii care au fost prezenți la eveniment s-au lăsat atrași în cursa noastră și asta bucură”, a menționat Maria Timuș.
Unul dintre principiile promovate este adaptarea sportului la necesitățile copilului.
„Nu adaptăm copiii la sport, ci adaptăm sportul la copii și chiar și la vârstnici”, a subliniat reprezentanta ministerului, oferind exemple de sportivi care au demonstrat că performanța și integrarea pot merge mână în mână, precum Ina Cernei, Oleg Crețu sau Ion Basoc.
Conceptul de incluziune în sport presupune participarea tuturor copiilor în aceleași grupe de antrenament, fără divizare între cei care urmăresc performanța și cei care practică sportul pentru sănătate.
„Incluziunea în sport și prin sport duce la socializarea copiilor cu CES și încadrarea lor într-o societate modernă, unde ei au aceleași oportunități ca toți ceilalți copii”, a subliniat șefa adjunctă a Direcției politici în domeniile tineret și sport a MEC.
Obezitatea copiilor, un argument pentru lărgirea accesului la sport
Datele publicate recent de Ministerul Sănătății arată că unul din patru copii din Republica Moldova este obez, situație în care trebuie să se acorde o atenție sporită activităților sportive la școală.
„E nevoie să convingem cât mai mulți copii să practice sportul. Bine, dacă nu sportul de performanță, atunci activități pentru îmbunătățirea capacităților morfo-funcționale, pentru formarea deprinderilor și practicarea unui mod sănătos de viață”, a menționat Maria Timuș.
Principalele provocări: lipsa infrastructurii adaptate și insuficiența cadrelor
Deși interesul pentru instruire este în creștere, procesul de incluziune a copiilor cu CES rămâne complex. Antrenorii au semnalat mai multe provocări: frica de a nu face față necesităților unui copil cu CES sau cu dizabilitate, lipsa infrastructurii adaptate, lipsa cadrelor de sprijin suficient formate sau refuzul unor familii de a accepta diagnosticul copilului, ceea ce blochează integrarea.
„Cadrele de sprijin nu sunt suficient de pregătite ca să acorde ajutor antrenorilor. Uneori și părinții sunt implicați, dar nu întotdeauna cunosc particularitățile unui antrenament”, a mai spus Maria Timuș, adăugând că antrenorii au nevoie de sprijin pentru a adapta efortul și metodologiile pentru fiecare copil.
Menționăm că acțiunea se înscrie în Lunarul Incluziunii în contextul Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului și al campaniei naționale „Învățăm împreună”.
Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică și UNICEF Moldova, au inițiat campania de comunicare pentru schimbare comportamentală și socială privind incluziunea educațională a copiilor cu dizabilități „Învățăm împreună”.