Economic

Ministrul Junghietu: Lukoil nu și-ar fi îndeplinit toate obligațiile asumate atunci când a preluat de la stat activele de la aeroport

Compania Lukoil nu și-ar fi îndeplinit obligațiile asumate în contractul de investiții privind preluarea activelor petroliere de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga” – Chișinău. Prin urmare, revenirea acestora în proprietatea statului nu reprezintă „naționalizare” sau „confiscare”, ci o întoarcere la situația juridică de până în aprilie 2005, susține ministrul Energiei, Dorin Junghietu.

Potrivit ministrului, activele respective i-au fost transmise companiei Lukoil în anul 2005 printr-un contract de investiții, iar compania și-a asumat obligația de a realiza anumite investiții.

O evaluare recentă a documentației, realizată în contextul discuțiilor privind o eventuală cumpărare a activului respectiv de către stat, autoritățile au identificat mai multe neconcordanțe legate de îndeplinirea acestor obligații.

„Grupul de lucru creat prin dispoziția prim-ministrului a informat organele abilitate despre neconcordanțele depistate, iar acestea urmează să se expună în perioada următoare”*, a declarat Dorin Junghietu, după ședința Guvernului din 17 decembrie.

Potrivit lui Dorin Junghietu, statul a vândut, în 2005, activele respective companiei Lukoil cu aproximativ 10 milioane de euro, însă compania și-a asumat, prin contractul de investiții, obligația de a realiza investiții suplimentare.

Lukoil și-a asumat, la momentul respectiv, prin contractul investițional, obligația de a face anumite investiții. Pe măsură ce am evaluat documentația existentă, am depistat acele neconcordanțe, acele potențiale nerealizări ale obligațiilor din contractul de investiții și, corespunzător, am sesizat organele abilitate pentru a elucida toate circumstanțele și toate situațiile”, a spus oficialul.

Ministrul a subliniat că revenirea la situația din 2005 nu presupune acordarea automată de compensații. Totuși, compania Lukoil are dreptul să solicite în instanță compensarea investițiilor efectuate, urmând ca judecata civilă să stabilească dacă acestea au fost realizate și în ce cuantum pot fi, eventual, compensate.

„O ofertă comercială solidă nu a mai fost făcută către Lukoil. După depistarea acestor detalii, au fost sesizate organele abilitate și așteptăm desfășurarea anchetei”, a precizat Junghietu.

În cazul în care statul va prelua activul petrolier, autoritățile analizează mai multe modele de gestionare, inclusiv crearea unei piețe concurențiale.

Dorin Junghietu a dat exemple din Uniunea Europeană, unde, în unele aeroporturi, infrastructura aparține statului sau aeroportului, dar operarea este permisă mai multor companii, pentru a asigura concurența.

Sunt diferite modele. Câteva aeroporturi din Uniunea Europeană, precum cel din Varșovia, sunt un model foarte optim. Există o piață concurențială. Activul aparține aeroportului, dar se permite operarea de către mai multe companii. La Bologna, la unul dintre aeroporturi sunt chiar două companii. În Letonia sau Lituania sunt două”, a exemplificat ministrul.


Menționăm că activele companiei Lukoil-Moldova de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga” – Chișinău urmează să revină în proprietatea statului în termen de 20 de zile, în baza deciziei adoptate pe 15 decembrie de Consiliul pentru examinarea investițiilor în domeniile de importanță pentru securitatea statului.

Autoritățile de la Chișinău motivează această decizie prin neîndeplinirea mai multor cerințe stabilite anterior pentru Lukoil-Moldova, inclusiv înstrăinarea unor active strategice și modificarea structurii corporative pentru excluderea entităților vizate de sancțiuni internaționale.

Amintim că, pe 22 octombrie curent, Biroul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC) al Departamentului Trezoreriei SUA a impus sancțiuni extinse companiilor petroliere ruse Lukoil și Rosneft, acuzând Moscova că nu manifestă deschidere pentru un acord de pace în Ucraina. Măsurile au vizat atât companiile-mamă, cât și filialele lor, afectând operațiunile de producție, rafinare și rețeaua internațională de benzinării.

CITIȚI ȘI:

În prezent, Lukoil controlează aproximativ 20% din piața stațiilor de alimentare din Republica Moldova, aproape jumătate din importurile de motorină și furniza integral kerosenul utilizat de Aeroportul Internațional „Eugen Doga” – Chișinău.

Eliza Mihalache

Eliza Mihalache

Autor

Citește mai mult