Economic

Marfar de 3.000 de tone, testat în premieră pe calea ferată din R. Moldova: poate înlocui până la 100 de camioane

Un tren de marfă cu greutatea de 3.000 de tone a circulat, în premieră, pe rețeaua feroviară din Republica Moldova, în cadrul unei curse testate de Calea Ferată din Moldova pe ruta Basarabeasca – Iargara – Prut 2 – Cahul, marcând un moment important pentru capacitatea logistică a infrastructurii feroviare din sudul țării.

Pentru realizarea acestui test a fost desfășurat un amplu proces de pregătire, care a inclus restabilirea rampelor de primire a mărfurilor și repunerea în exploatare a unui segment de cale ferată neutilizat de peste cinci ani.

Trenul a circulat pe segmentul Basarabeasca-Iargara cu două locomotive, iar ulterior și-a continuat traseul cu o singură locomotivă. La cursă au participat cei mai experimentați mecanici și instructori ai întreprinderii.

În cadrul testării au fost aplicate, în premieră, tehnologii moderne, precum monitorizarea video a întregului proces și transmiterea electronică a documentelor între stații și echipele de locomotivă. Totodată, pentru prima dată în ultimii zece ani, la stația Cahul a fost restabilită rampa pentru marfă, fiind realizate lucrări complete de încărcare și descărcare.

Cursa de testare a avut drept scop atât livrarea și descărcarea vagoanelor pe estacada renovată a stației Cahul, cât și evaluarea stării căii ferate după trecerea unui tren cu o asemenea greutate.

Potrivit Căii Ferate din Moldova, un astfel de tren poate înlocui până la 100 de camioane, reducând semnificativ presiunea asupra infrastructurii rutiere și având un impact pozitiv asupra mediului.

Rezultatele testului confirmă posibilitatea transportării pe acest segment a încărcăturilor de până la 3.000 de tone, fapt ce deschide noi perspective pentru transportul unor volume mari de marfă către și din Portul Giurgiulești.

Vicepremierul Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a anunțat că întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” urmează să fie reorganizată, iar din anul 2026 vor activa doi agenți economici: „CFM Infrastructură” și „CFM Marfă”.

Pentru finalizarea proiectelor de reconstrucție și restabilire a segmentelor de cale ferată, „CFM Infrastructură” va continua să beneficieze de subvenții de la stat.

Cunoașteți că am oferit o mie de tone de motorină drept sprijin pentru Calea Ferată. De asemenea, Guvernul a susținut alocarea a 85 de milioane de lei pentru restabilirea segmentelor de cale ferată de la Fălciu și Văleni”, a menționat Vladimir Bolea într-un interviu acordat emisiunii „Zi de Zi” de la Radio Moldova.

Totodată, Vladimir Bolea a spus că tronsonul de peste podul de la Fălciu se află în faza de testare și urmează să fie pus în circulație în ianuarie, iar segmentul de la Văleni este estimat să fie dat în exploatare în martie.

CITIȚI ȘI:

Eliza Mihalache

Eliza Mihalache

Autor

Citește mai mult