Politic

„O infrastructură slabă înseamnă sărăcie”. Andrei Spînu a prezentat Planul de Reconstrucție a Infrastructurii Moldovei

Reconstrucția drumurilor, podurilor, porturilor, aprovizionarea tuturor cetățenilor cu apă potabilă și accesul la sisteme de canalizare sunt prioritățile ce se regăsesc în Planul de Reconstrucție a Infrastructurii Moldovei pentru următorii ani, prezentat de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu. De asemenea, autoritățile de la Chișinău își propun să construiască autostrada Ungheni-Chișinău-Odesa, dar și să reconstruiască Portul de stat Giurgiulești.

„Moldova are nevoie de un plan de reconstrucție. Doar cu o infrastructură bine dezvoltată Moldova va fi cu adevărat europeană. Autoritățile au făcut prea puțin pentru dezvoltarea infrastructurii în ultimii 30 de și asta o vedem și o simțim pe pielea noastră. O infrastructură slabă înseamnă sărăcie”, a declarat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu.

Oficialul a prezentat într-o conferință de presă Planul de Reconstrucție a Infrastructurii Moldovei din 5+1 puncte, „care va crea condiții de trai europene pentru fiecare cetățean. Prioritatea numărul 1 - drumuri europene în toată țara. Toate drumurile expres naționale și regionale, adică aproape 6000 de kilometri trebuie să fie de o „calitate bună și foarte bună.”

Andrei Spînu a trecut în revistă obiectele de infrastructură care au fost date în exploatare pe parcursul ultimilor doi ani, printre acestea fiind podul de la Pruncul, de la Giurgiulești sau podul de pontoane Leova-Bumbăta.

„În perioada următoare vom construi și mai multe drumuri și poduri. Tronsonul Soroca-Arionești-Otaci, care deja a început. Drumul de ocolire Troița Nouă, care în curând va fi dat în exploatare, drumul Hîncești-Lăpușna, centura orașului Cimișlia, centura orașului Vulcănești, sectoarele 2 și 3 ale centurii Chișinăului, drumul Bălți-Criva, drumul Chișinău-Leușeni, drumul Hîncești-Leova-Cantemir-Cahul-Giurciulești, podurile peste prut Cahul-Oancea, Leușeni-Albița, Sculeni-Sculeni”, a enumerat Andrei Spînu.

Prioritatea numărul doi ține de transportul feroviar și naval european. „Trebuie să creștem viteza cu care circulă trenurile pe teritoriul Moldovei și să dezvoltăm portul de stat de la Giurgiulești”, a menționat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Autoritățile au finalizat pregătirea Programului Național de susține a transportatorilor pentru înnoirea parcului auto. „Oamenii trebuie să circule în transport modern, sigur și confortabil. Pentru aceasta trebuie să ajutăm transportatorii de transport să își înnoiască parcul auto”, a specificat oficialul.

Totodată, vor continua acțiunile de combatere a transportului ilicit de pasageri și va fi simplificată utilizarea transportului public pentru cetățeni și agenți economici. De asemenea va fi modificată metodologia de calcul a tarifelor pentru pasageri și serviciile de autogară.

Aprovizionarea cu apă a locuitorilor țării este o altă prioritate prezentată de Andrei Spînu. „Până în 2030 ne propunem să conectăm toate localitățile la rețeaua publică de apă și canalizare”.

Prioritatea numărul 5 ține de programul național „Satul European”, lansat în anul 2022 la inițiativa președintei Maia Sandu.

„Acel +1 din Planul de Reconstrucție al Moldovei, e vorba de proiecte mari, de importanță națională. Construirea autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, acesta este un proiect strategic care va dezvolta țara și va conecta Moldova de Uniunea Europeană. Cale ferată de înaltă viteză pe ecartament european, care să conecteze București de Chișinău și Chișinău de Odesa. Modernizarea Aeroportului Chișinău, capacitatea actuală a aeroportului este limitată până la 3 milioane de pasageri anual. Prognozele arată că vom avea o creștere a traficului în următorii ani de până la 5 milioane de pasageri. În acest sens, construcția unui terminal nou la standarde europene care să conecteze oamenii, diaspora și mediul de afaceri european cu cel din R. Moldova este necesar să înceapă cât mai repede”, a menționat Andrei Spînu.

De asemenea, Planul prevede și reconstrucția portului de stat de la Giurgiulești, dar construcția podurilor noi peste râurile Prut și Nistru.

Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult