Interviu ÎN CONTEXT// Mihai Isac: R.Moldova nu poate fi un stat neutru pentru că este un stat care are o parte a teritoriului ocupată de Federația Rusă
Republica Moldova în primul rând nu poate fi un stat neutru, este un stat care are o parte a teritoriului ocupată de către Federația Rusă, în urma războiului de agresiune rus declanșat împotriva țării noastre în anii 90.

Expertul în politică externă, Mihai Isac, a declarat pentru Moldova 1 că, din momentul în care pe o parte importantă a teritoriului sunt desfășurați câteva mii de soldați ai armatei federale ruse, este greu să vorbim despre o neutralitate reală a Republicii Moldova. Găsiți mai jos textul interviului.
Radu Osipov: Iată, NATO lansează aceste exerciții ample, domnule Isac. Apropo de narațiunile rusești care ar trebui neutralizate, așa cum spunea ministra de externe a României, Rusia deja repetă aceleași teze pe care le-a folosit atunci când pregătea invazia la scară largă în Ucraina că NATO ar fi agresiv și că Occidentul este în război cu Rusia. La ce să ne așteptăm?
Mihai Isac: Vă mulțumesc frumos pentru invitație. Desigur, acest uragan de informații false și propagandă venite din partea Kremlinului nu trebuie să ne mai mire. Moscova întotdeauna a justificat acțiunile sale agresive prin amenințări închipuite la adresa sa venite din partea unor state, cum sunt cele membre NATO sau chiar ale unor state care nu fac parte din alianță, cum este, de pildă, Georgia. Să ne aducem aminte momentul din 2008.
Desigur, prin ceea ce face Organizația Nord-Atlantică dorește să transmită un semnal puternic Moscovei că este în stare să-și protejeze atât statele membre, cât și statele care vor să adere la NATO, cum este Suedia. Desigur, vom vedea o serie de exerciții la care vor participa și soldați din statele partenere, inclusiv din Republica Moldova. Dar complexitatea acestor exerciții, care se vor întinde pe o perioadă de câteva luni și vor cuprinde toate statele membre, se dorește și o demonstrație a capacității NATO de a apăra democrația și libertatea, oriunde va fi amenințată de către Federația Rusă.
Pentru că vedem clar cum NATO, dintr-o putere care avea drept misiune protejarea țărilor membre, a ajuns să devină o putere cu adevărat globală prin relațiile aparte pe care le are cu state cum sunt Japonia sau Coreea de Sud, state care de asemenea se află sub amenințarea binomului China-Federația Rusă. Să nu uităm că orice încercare a Federației Ruse de a submina unitatea NATO a primit un răspuns ferm politic. Iar aceste exerciții sunt un semnal clar trimis Moscovei că pe aici nu se trece și NATO nu va accepta să cedeze șantajului geopolitic practicat de Federația Rusă împotriva statelor membre. Mai ales nu va renunța la membrii care au preferat să adere la această Alianță Nord-Atlantică, cum sunt statele baltice. State care au preferat să fie aliate cu lumea democratică și să nu trăiască sub ocupația hibridă a Federației Ruse.
Radu Osipov: Domnule Isac, în Republica Moldova dezbaterea privind neutralitatea a prins contur. Care ar fi aici acele piste false lansate de Rusia? La ce să atragem atenția?
Mihai Isac: Desigur, cel mai bun exemplu pentru populația din Republica Moldova ar trebui să fie Ucraina. Ucraina avea un statut de neutralitate. Ucraina era protejată de Acordul de la Budapesta din 1994, semnat inclusiv de Federația Rusă, puterea agresoare. Și acest mit al neutralității Republicii Moldova trebuie scos din uzul clasei politice de la Chișinău.
Republica Moldova în primul rând nu poate fi un stat neutru, pentru că este un stat care are o parte a teritoriului ocupată de către Federația Rusă, în urma războiului de agresiune rus declanșat împotriva Republicii Moldova la începutul anilor 90. Din momentul în care pe o parte importantă a teritoriului Republicii Moldova avem desfășurați câteva mii de soldați ai armatei federale ruse, plus câteva mii de persoane care sunt angajate în miliții sau afiliate Federației Ruse, sau în structurile de securitate ilegale de la Tiraspol, este greu să vorbim despre o neutralitate reală a Republicii Moldova.
Desigur, cuvântul neutralitate pare ceva magic, o formulă magică care ar rezolva toate problemele Republicii Moldova. Dar sub pretextul acestei neutralități, timp de aproape trei decenii, autoritățile de la Chișinău au preferat să aloce sume de bani pentru consolidarea serviciilor represive împotriva opoziției politice și nu au investit în apărare. Iar în acest moment, actuala conducere de la Chișinău încearcă să recupereze în pași rapizi ceea ce nu s-a făcut timp de decenii.
Această neutralitate nu a făcut decât să dezarmeze Republica Moldova și să o facă vulnerabilă, atât din punct de vedere al războiului hibrid total declanșat de Federația Rusă, cât și al unor amenințări militare directe care pot să vină din partea unor actori secesioniști din Estul Republicii Moldova. Neutralitatea este o soluție magică doar atunci când ascultăm basmele geopolitice ale diferiților politicieni pro ruși de la Chișinău. Deci, nu există o soluție care să răspundă nevoilor de securitate ale Republicii Moldova, decât procesul de aderare la Uniunea Europeană și o cât mai bună colaborare cu partenerii strategici. Desigur, orice decizie de o eventuală aderare la NATO a Republicii Moldova trebuie să aparțină poporului Republicii Moldova și clasei politice de la Chișinău. Iar liderii NATO, inclusiv președintele român, secretarul general adjunct al NATO, domnul Mircea Geoană, au spus în mod clar că NATO va colabora cu Republica Moldova atât cât va cere Republica Moldova.
Și ca o lecție de istorie geopolitică. Dacă ne uităm la statele care sunt membre NATO și membre ale Uniunii Europene, o să vedem că marea majoritate a statelor membre ale Uniunii Europene sunt membre NATO și marea majoritate a statelor membre NATO sunt membre ale Uniunii Europene. Luându-ne după exemplul României, Ungariei, Poloniei, Cehiei, Bulgariei și al altor state care au aderat în ultimii 20 de ani la Uniunea Europeană, putem să vedem în mod clar că, de obicei, binomul geopolitic NATO - Uniunea Europeană merge mână în mână.
Desigur nu este obligatoriu ca Republica Moldova să devină membră a NATO dacă nu dorește. Dar consolidarea relațiilor cu partenerii din NATO va permite Republicii Moldova să facă economii importante în procesul de modernizare a armatei. Iar faptul că soldați ai Republicii Moldova, de pildă, în aceste zile soldați din Brigada de la Bălți fac exerciții în România, aceste exerciții reprezintă un sprijin direct pe care Republica Moldova îl primește din partea partenerilor strategici. Și din nou se fac economii importante la bugetul Republicii Moldova, având în vedere că cea mai mare parte a cheltuielilor din aceste exerciții este suportată de către statele membre NATO.
Dar, din punct de vedere politic, este necesar ca societatea civilă de la Chișinău, care face o treabă destul de bună în a explica populației ce înseamnă cu adevărat neutralitatea, dar și autoritățile trebuie să deschidă o discuție publică clară asupra a ceea ce înseamnă neutralitatea și care sunt consecințele acestui statut de neutralitate pentru Republica Moldova.
În condițiile în care vedem că acest cuvânt, cum spuneam magic, „neutralitate” este folosit de mediile politice pro ruse pentru a submina în mod direct Republica Moldova și pentru a forța eventual o federalizare în termenii Kremlinului, inclusiv prin renunțarea, eventual, la existența unei armate naționale a Republicii Moldova. Este un termen care este folosit fără a se cunoaște definiția exactă de către o parte din formatorii de opinie de la Chișinău. Dar, desigur, acest lucru poate fi îmbunătățit, după cum spuneam, printr-o muncă de educare a populației în ceea ce privește termenii și înțelesul lor real.
Radu Osipov: Domnule Isac, în același timp, comandanții militari ai Alianței au sesizat pesimismul din jurul Ucrainei. Este sau nu justificat?
Mihai Isac: Desigur, toată lumea se aștepta ca contraofensiva ucraineană să aibă un succes mai mare. Dacă ne aducem aminte de contraofensiva ucraineană din toamna anului 2022, am observat cum Ucraina atunci a eliberat suprafețe mari de teren ocupat de Federația Rusă. Inclusiv Herson, care a fost singurul centru de regiune ocupat de către Federația Rusă. Este și normal. Mass-media face anumite presiuni pentru ca aceste victorii să se traducă în mii de kilometri pătrați de eliberați, în mii de soldați ruși capturați, în victorii care pot fi puse pe masa publicului și pentru a justifica sprijinul pe care Ucraina îl primește din partea statelor occidentale.
Dar faptul că Ucraina rezistă, ne apropiem deja de doi ani de conflict, faptul că Ucraina încă rezistă și Federația Rusă nu a reușit să obțină victorii militare importante de la începutul războiului arată capacitatea binomului geopolitic Uniunea Europeană - NATO de a susține poporul ucrainean în această luptă împotriva invadatorului rus. Desigur, războiul este ceva care nu poate fi prezis pentru că realitatea de pe teren trebuie înțeleasă și trebuie să ne adaptăm la ceea ce se întâmplă. Desigur, este greu de crezut că anul 2024 se va termina cu o pace definitivă. Dar, în același timp, Ucraina nu trebuie forțată să încheie o pace în termenii ruși. Pentru că dacă în acest moment Ucraina susținută de Occident ar accepta o pace în termenii ruși, nu ar face decât să ofere o pauză de 5-10 ani Federației Ruse pentru a-și reface forțele și pentru a ataca din nou Ucraina. Pentru că este clar că regiunea ocupată de Federația Rusă în Estul Ucrainei nu este altceva decât o transmisie pe steroizi, o regiune unde Federația Rusă implementează programe de deznaționalizare a populației ucrainene. Vedem deportările de copii ucraineni în Federația Rusă și vedem modul în care Federația Rusă înțelege să își refacă zona de influență. La Chișinău asta trebuie să se înțeleagă.
Radu Osipov: Domnule Isac, vă mulțumesc mult pentru aceste lămuriri. Cu siguranță, vom fi cu ochii pe Ucraina și Federația Rusă, să vedem dacă se vor mișca liniile frontului în 2024. Vom fi cu ochii și pe deciziile importante din cancelariile occidentale. Așadar, a fost Mihai Isac, expert în spațiul Mării Negre.