Aderare UE

INTERVIU // Andrei Curăraru: „Să nu lăsăm corupția din justiție să ne fure obiectivul național - integrarea europeană”

„Să nu lăsăm corupția din justiție să ne fure obiectivul național - integrarea europeană”, avertizează expertul în politici publice și relații internaționale, Andrei Curăraru, și constată că Guvernul a realizat recomandările pe care le-a înaintat Uniunea Europeană, în timp ce sistemul de justiție, care se opune reformei, are două restanțe: numirea procurorului general, dar și a judecătorilor la Curtea Supremă de Justiție (CSJ). Expertul a precizat, în emisiunea ÎN CONTEXT, că prin tergiversare putem rata președinția belgiană a Consiliului Uniunii Europene, după care urmează cea maghiară, care consideră că „noile state nu sunt pregătite pentru a deveni state membre”.

Moldova 1: Rămânem ÎN CONTEXT. Andrei Curăraru este în platoul Moldova 1. Așadar, cât de multe depind acum de Guvernul Republicii Moldova și cât de mult depinde de sistemul judiciar și de ce este nevoie pentru ca într-adevăr această deschidere din Uniunea Europeană să se materializeze?

Andrei Curăraru: Cred că mingea este în plasa sistemului judiciar. Am văzut că Guvernul a făcut niște pași destul de semnificativi dintre recomandările pe care le-a înaintat Uniunea Europeană față de statul nostru. Am realizat aproape tot. Înțelegem că există niște garanții suplimentare pentru independența sistemului judiciar, dar nu putem să tărăgănăm acest proces la infinit. Avem nevoie de o finalitate. Înțelegem că există contestații atât din interiorul sistemului, cât și din exteriorul acestuia. Am văzut și niște scurgeri de date care ar fi compromis, dar încă n-am văzut probe în legătură cu compromiterea unei membre a Comisiei de Vetting.

Această strategie de reformă, după mine, este una bine gândită, dar poate nu finală, pentru că vedem că rezultatele ei și acea implicare pe care o arată sistemul judiciar nu permit să vorbim despre o curățare finală a sistemului. Trebuie să oferim posibilitatea cetățeanului să aibă acces la o justiție corectă și o justiție în care are încredere. Și în acest sens trebuie să continuăm această proces, iar numirea judecătorilor și a procurorului general va fi doar primul pas.

Moldova 1: Atunci este această reformă într-un impas sau mai degrabă sunt în stare cei care se opun Vetting-ului din interior să răstoarne reforma și, odată cu această reformă, și procesul de aderare?

Andrei Curăraru: Am asistat cel puțin la trei încercări de răsturnare a sistemului. Pe de o parte, am văzut anularea unor decizii de Pre-Vetting de către Curtea Supremă de Justiție și demisia practic in corpore a judecătorilor de acolo. După asta am văzut niște compromat acumulat pentru un membru al Comisiei Pre-Vetting. Acum vedem o mișcare similară față de judecătoarea Răducanu. Este clar că nu este ultima încercare pe care o vor face cei din interiorul sistemului. Dar putem afirma cu siguranță că nu sunt doar ei.

Sunt multe forțe în Republica Moldova, de exemplu, cele care au fost legate de furtul miliardului, care sunt interesate ca justiția în Republica Moldova să nu fie reformată, să treneze procesele politice, să treneze procesele legate de corupția electorală, dar și infracțiunile economice, inclusiv cele legate de miliard. Ceea ce trebuie să înțelegem noi și presiunea pe care trebuie să o facă societatea este că dacă nu mergem cu pași rapizi înainte putem rata foarte mult.

O președinție maghiară a Consiliului Uniunii Europene va fi mai rece la orice mișcare legată de integrarea europeană. De asta ar fi ideal să mergem sub președinția belgiană. Dar este foarte puțin timp rămas. În acest sens trebuie să ne pregătim și de asta, cu eforturi diplomatice, cu eforturi bilaterale, inclusiv pe lângă conducerea statului maghiar, pentru a asigura că atunci când suntem pregătiți să înceapă această comisie interguvernamentală, care, vreau să reamintesc, era panificată în martie și tot trenează în legătură cu faptul că noi nu ne facem tema de acasă.

Moldova 1: Dar această reticență a Guvernului maghiar e mai mult față de Ucraina sau și față de Republica Moldova? Sau Ucraina și Republica Moldova încă sunt văzute la pachet?

Andrei Curăraru: Eu cred că, din punct de vedere pur propagandistic, ei nu pot să facă diferență clară dintre Ucraina și Republica Moldova. Ei spun că noile state care sunt din acest val nu sunt pregătite pentru a deveni state membre. Și aici ar fi greu să delimitezi foarte clar între Republica Moldova și Ucraina. Mai știm și despre relația specială pe care o are domnul Orban cu domnul Putin. Nu știm pe cât este interesat sau nu este interesat Putin să blocheze acest proces.

Dar ceea ce pot să facă maghiarii este să înceapă această conferință mai târziu, să pună niște piedici pur birocratice în față statul nostru. Nu trebuie să ne temem de asta, trebuie să recunoaștem că astfel de piedici pot fi și nu va fi ultimul obstacol pe calea integrării europene. Invers, trebuie să facem așa ca acele argumente pur simbolice pe care le înaintează maghiarii să fie contracarate cu acțiuni concrete în politica internă. Pentru că integrarea europeană este o treabă de politică internă. Și de asta, de exemplu, chiar după semnarea acestui Acord pe Securitate și Apărare, primul punct la care s-au referit după complezențele și partea pozitivă este că trebuie finalizată reforma în justiție și asta întotdeauna va fi o prioritate pentru Uniunea Europeană.

Moldova 1: Justiția este o prioritate și în strategia de securitate. Dar, revenind la timpul limitat pentru a ne așeza la masa de negocieri, sunt suficiente niște garanții pe care le-ar putea oferi, de exemplu, viceprim-ministra Gherasimov sau Guvernul de la Chișinău, înainte de a desemna, de exemplu, un procuror general cu mandat deplin? Pentru că durează și ne dăm seama că până pe 25 iunie nu are cum să fie numit un procuror general sau să fie desemnați toți judecătorii la CSJ?

Andrei Curăraru: Trebuie făcuți pași concreți, inițiate concursurile atât la CSJ, cât și la funcția de procuror general. Să fie niște pași făcuți pentru ca partenerii noștri din Uniunea Europeană să vadă că procesul măcar prinde tracțiune. Adică atâta timp cât noi așteptăm ceva sau atâta timp cât avem aceste conflicte interne din sistemul de justiție, ei se tem că se va repeta o situație cum a fost, de exemplu, în Albania, în care și judecătorii au blocat acest proces, s-a pierdut inerția inițială de mișcare înainte și acum vedem că e aproape un deceniu și albanezii așteaptă și unii chiar sunt dezamăgiți de integrarea europeană în acest sens.

Noi trebuie să învățăm din lecțiile lor, să nu lăsăm ca corupții din justiție să ne fure obiectivul național - integrarea europeană. Și să le spunem foarte clar celor din sistem că trebuie să plece, dacă nu pot să facă față măcar condițiilor Vetting-ului care nu este nici el, până la urmă, o pilulă magică care va elimina corupția din sistem.

Moldova 1: Adică aceste amânări ar putea până la urmă demoraliza populația, mai ales că în toamnă avem un exercițiu de trecut - referendumul privind aderarea la Uniunea Europeană. Și, din ce am citit din textul legii pe care și-o propune să o modifice Parlamentul, acest referendum poate fi folosit în viitor atunci când va fi ratificat Acordul, dacă vom ajunge în momentul respectiv.

Andrei Curăraru: După mine, simbolic, este important ca negocierile să înceapă până la referendum, să demonstrăm și cetățeanului că el înțelege pentru ce votează. Și, pe de altă parte, noi să punem presiune inclusiv pe guvernanți, ca această reformă să fie dusă la bun sfârșit. Până la urmă, o justiție curată este interesantă nu numai în contextul integrării europene. Este și ceva care ne dorim cu toții și din care cauză, în lipsa acesteia, am avut de suferit, inclusiv miliardul, Laundromatul, toate cazurile mari au fost legate de slăbiciunea sistemului de justiție din Republica Moldova.

Citește mai mult