Social

Ministerul Educației, după reexaminarea testelor în gimnazii: „Au fost constatate cazuri în care nota a fost majorată cu 30%”

Ministerul Educației anunță că peste patru mii de teste de examene de absolvire a gimnaziului au fost reexaminate. Comisiile republicane de reevaluare au depistat diferențe de punctaj de la 5 până la 15 puncte în plus. Astfel, s-a decis ca, în 13 gimnazii din trei raioane, testele scrise de absolvenții din clasa a 9-a să fie reexaminate integral. În noul an de studii, Ministerul Educației își propune să organizeze centre de examene în gimnazii, după modelul celor de la Bac, pentru a asigura corectitudinea evaluărilor.

imagine simbol
Sursa: imagine simbol

„S-au constatat cazuri când nota a fost majorată și cu 15 puncte, la un barem de 50 de puncte asta înseamnă 30%. Au fost reevaluate 30 la sută din totalul testelor pentru fiecare disciplină de examen, pentru fiecare instituție de învățământ din cele opt raioane. Mesajul pe care noi vrem să-l transmitem de la minister către direcțiile raionale este să nu încerce să paseze responsabilitatea pe copii, responsabilitatea este în primul rând a adulților care au făcut în așa fel ca aceste teste să fie publicate”, a menționat ministrul Educației, Dan Perciun.

Din cele 4140 de teste care au fost reevaluate de către cinci comisii raionale, 3189 de teste au rămas cu nota neschimbată. În celelalte cazuri, cele mai mari discrepanțe de punctaj s-au atestat la examenul de matematică.

„Foarte clar este scris că se acordă un punct pentru completarea corectă a fiecărei casete. Observați că evaluatorul din comisia raională de evaluare acordă maximum de puncte trei, dintre care corect este doar unul. Evaluatorul din comisia raională de evaluare a acordat punctaj maxim, nu este nicio rezolvare, este semnul Z, este lipsă de rezolvare”, constată directorul Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, Lilia Ivanov.

Referindu-se la testele de examen apărute pe rețele, ministrul Educației spune că în unul dintre cazuri este vorba despre un fost funcționar de la Glodeni, care a publicat testul din greșeală.

„În timpul examenelor, un fost șef de direcție din Glodeni a publicat pe Facebook, pe Stories, accidental, rezolvarea examenului la istorie. El urma să transmită, probabil, în privat această rezolvare, dar a încurcat butonul și a publicat pe stories rezultatele. Și acest caz l-am transmis la poliție”, a adăugat ministrul Dan Perciun.

În baza concluziilor preliminare ale monitorizării din acest an, Ministerul Educației își propune să organizeze centre de examene după modelul celor de la Bac și pentru etapa gimnazială. Examenele vor fi monitorizate de o rețea extinsă de voluntari, iar testele vor fi reexaminate la scară largă, dacă vor exista suspiciuni.

Citește mai mult