Raport Meta: Campaniile ruse de pe rețelele sociale, menite să submineze sprijinul Occidentului pentru Ucraina
În următoarele luni, este de așteptat ca eforturile ruse sau inspirate de Rusia pe rețelele de socializare să se concentreze pe slăbirea sprijinului Occidentului pentru Ucraina. Este estimarea companiei META, care deține între altele Facebook și Instagram. Într-un raport publicat joi, META arată că de la lansarea invaziei în Ucraina cu mai bine de doi ani în urmă, Moscova a bombardat rețelele sociale globale cu eforturi ascunse de a submina sprijinul Occidentului pentru Kiev.
Dacă la început a produs propriile campanii, în ultimul timp se concentrează pe promovarea conturilor și postărilor de pe rețelele sociale ale politicienilor din Occident, care argumentează că zecile de miliarde de dolari date Ucrainei ar fi fost mai bine să fie cheltuite acasă.
„De la începutul războiului pe scară largă al Rusiei în 2022, campaniile de inspirație rusă s-au concentrat în mare parte pe subminarea Ucrainei, în interiorul țării și în străinătate, deși unele rețele s-au concentrat și pe alte țări în imediata vecinătate a Rusiei, cum ar fi Georgia, Moldova și altele”, remarcă raportul META.
Compania META nu poate estima câte din aceste campanii sunt direct legate sau coordonate de autoritățile ruse, precizează Politico.
Înainte de alegerile prezidențiale din noiembrie din Statele Unite, unde candidatul republican la vicepreședinție JD Vance și alți lideri republicani au contestat în mod deschis sprijinul financiar al Washingtonului pentru Ucraina, META a spus că operațiunile de influență din Rusia vor încerca să amplifice la maxim impactul acestor discursuri. META a ținut însă să precizeze că nu există nicio legătură directă între acești politicieni americani și campaniile ruse de influență.
Ținta campaniilor ruse pe rețelele de socializare, în Statele Unite și în alte țări occidentale în care au loc alegeri, este să slăbească sprijinul pentru Ucraina, nu să susțină un politician/candidat anume, apreciază META.
Astfel de campanii, de inspirație rusă, care sprijină discursul anti-ucrainean, fac parte din tactica războiului hibrid, de care a vorbit foarte des și președinta Maia Sandu. Mai ales, în apropierea alegerilor prezidențiale și a referendumului proeuropean din octombrie.