INTERVIU // Pavel Apostol: Șoferii în stare avansată de ebrietate riscă amenzi de până la 150 de mii de lei
Noile modificări ale Regulamentului privind modul de testare alcoolscopică și examinare medicală a șoferilor au intrat în vigoare din 7 septembrie 2024. Astfel, șoferii depistați băuți la volan riscă amenzi de până la 150 de mii de lei și privarea de dreptul de a conduce vehicule până la trei ani. Pavel Apostol, șeful Secției Accidente Rutiere a Inspectoratul Național de Securitate Publică (INSP), a declarat pentru Moldova 1 că sancțiunile mai dure se impun pentru reducerea numărului de accidente rutiere provocate de conducători auto în stare de ebrietate, iar amenzile mai dure ar disciplina participanții la traficul rutier.
Moldova 1: În acest weekend, au intrat în vigoare mai multe modificări în ceea ce privește modul de testare alcoolscopică. Astfel, starea de ebrietate va fi atestată la o concentrație mai mare de alcool, iar cei prinși băuți la volan vor trebui să scoată mai mulți bani din buzunare pentru amenzi. Subiectele le discutăm cu Pavel Apostol, șeful Secției Accidente Rutiere a INSP, care este în legătură directă. Vreau să ne dați mai multe explicații. Despre ce modificări este vorba?
Pavel Apostol: În primul rând, este vorba despre concentrația alcoolului în aerul expirat și în sânge. Respectiv, cu toții cunoaștem că norma admisibilă este de la 0 până la 0,15 mg/l. În ceea ce privește starea de ebrietate cu grad minim care atrage după sine răspundere contravențională, au fost stabilite următoarele praguri: de la 0,15 mg/l până la 0,35 mg/l în aerul expirat și de la 0,3 mg/l și până la 0,7 mg/l în sânge. Dacă persoana se încadrează în aceste limite, respectiv este pasibilă de a fi trasă la răspundere contravențională în momentul în care conduce o unitate de transport în stare de ebrietate.
În ceea ce privește starea de ebrietate cu grad avansat, tot ce este mai mult de 0,35 mg/l în aerul expirat și 0,7 mg/l în sânge atrage după sine răspundere penală și, respectiv, aici, atât în aspect contravențional, cât și penal, au fost operate anumite modificări cu privire la sancțiunea pe care poate să o suporte persoana. Dacă vorbim de răspunderea contravențională, amenda poate să ajungă până la 50 de mii de lei, inclusiv arestul contravențional - de la 10 la 15 zile, fie privarea de dreptul de a conduce un vehicul, de la 6 luni până la 3 ani de zile, în funcție de gravitatea faptei comise.
Cât privește starea de ebrietate cu grad avansat, care atrage după sine răspundere penală, aici amenda poate să ajungă inclusiv până la 150 de mii de lei, în toate cazurile cu anularea dreptului de a conduce vehicule. Și, respectiv, conform prevederilor Legii 131 cu privire la siguranța circulației rutiere, doar după expirarea perioadei de patru ani de zile și după ce trece acele cursuri oferite de Inspectoratul Național de Probațiune, persoana are posibilitatea să susțină din nou examenele ca să obțină permis de conducere ca să poată conduce o unitate de transport.
Moldova 1: Potrivit datelor din acest weekend, din 2307 cazuri în care au fost documentați șoferi care au încălcat Regulamentul circulației rutiere, 33 au fost prinși în stare de ebrietate. Vă întreb pe Dumneavoastră, în ce măsură credeți că, dacă vor fi obligați să plătească mai mult, vor încălca mai puțin?
Pavel Apostol: Ultimele modificări privind starea de ebrietate la volan au fost operate în 2018, anume atunci a fost introdusă acea anulare a dreptului de a conduce vehicul și trebuie să vedem rezultatul acestor modificări în perioada imediat următoare de timp. Noi nu vom avea posibilitatea să analizăm rezultatul acesta peste o săptămână, peste o lună sau peste un an. Este necesară o perioadă mai îndelungată de timp.
Sunt de acord și eu cu părerea unei persoane care a fost intervievată de Dvs. despre responsabilitatea fiecăruia dintre noi. Ne dăm bine seama că conducătorul auto în stare de ebrietate, în momentul când urcă la volan sau când consumă băuturi alcoolice și ulterior urcă la volan, nu face acest lucru ascuns de ochii lumii. Iată de ce responsabilitatea noastră, a întregii societății, este să raportăm astfel de cazuri. În primă instanță, să încercăm să convingem această persoană să renunțe să urce în stare de ebrietate la volan, iar în cazul în care nu ne reușește, să sesizăm poliția ca să avem posibilitatea să prevenim această tragedie.
Or, într-adevăr, amenda este destul de mare, inclusiv perioada de privare la contravenționale a fost majorată, respectiv a fost introdus și acel arest contravențional. Urmează să le aplicăm și ulterior vom analiza datele și doar după aceasta o să putem să spunem care a fost impactul, dacă scopul a fost atins sau nu.
Moldova 1: Pe lângă aceste modificări, vreau să vă întreb dacă aplicăm și alte măsuri. Știu că într-o perioadă, nu știu dacă acum e valabilă, șoferii erau obligați să meargă la morgă, de exemplu, pentru a vedea ce se întâmplă dacă urci băut la volan. Cât de eficiente sunt aceste măsuri și dacă sunt implementate?
Pavel Apostol: Aceste măsuri sunt aplicate de colegii noștri de la Inspectoratul Național de Probațiune și fac parte din acel proces de reeducare a persoanei care a comis anumite încălcări. Respectiv, ceea ce am spus anterior că persoană, ca să redobândească dreptul de a conduce, urmează să facă aceste ore organizate de Inspectoratul Național de Probațiune și doar ulterior are posibilitatea să susțină examenul ca să redobândească dreptul de a conduce un vehicul.
Moldova 1: Vreau să ne referim și la un alt aspect. Vedem că drept consecință a acestor încălcări sunt multiple decese, avem multe accidente soldate cu pierderi. Vreau să vă întreb, în ce măsură infrastructura este importantă în acest proces de a avea mai puține cazuri? Dacă avem indicatoare puse cum trebuie, dacă sunt marcaje corespunzătoare, poate avem mai puține cazuri fatale?
Pavel Apostol: Aveți perfectă dreptate, având în vedere că infrastructura rutieră joacă un rol esențial în asigurarea securității circulației rutiere. În cazul când vorbim despre starea de ebrietate la volan, unul din riscuri este ca persoana care conduce unitatea de transport în stare de ebrietate să nu accidenteze un pieton. Iată de ce infrastructura rutieră corect amenajată diminuează într-o oarecare măsură acest risc, ca persoana care conduce o unitate de transport în stare de ebrietate și un potențial pieton să se întâlnească în trafic și în consecință să avem o tragedie.
În general, trebuie să fim conștienți că infrastructura rutieră urmează să fie prietenoasă pentru toți participanții la trafic și nu trebuie favorizați unii participanți la trafic în detrimentul altora.
Potrivit INSP, de la începutul acestui an, s-au produs 118 accidente rutiere din cauza unor șoferi aflați în stare de ebrietate. Drept urmare, 11 persoane au decedat și 136 au fost traumatizate.