Economic

ÎN CONTEXT // Marin Gospodarenco: Autogările au fost atribuite unei companii care avea legături cu guvernarea de atunci

Statul este în proces de preluare în administrare a autogărilor și stațiilor auto, după ce, în 2022, a reziliat contractul de concesiune cu „Gările Auto Moderne” pentru nerespectarea planului de investiții asumat în 2018. Agenția Proprietăți Publice trebuie să își revendice drepturile și are șanse de câștig dacă se vor respecta procedurile în instanță, susține analistul economic Marin Gospodarenco. Directorul executiv al Centrului Analitic „Economica” a declarat, în emisiunea ÎN CONTEXT de la Moldova 1, că parteneriatul public-privat a fost făcut „superficial” pentru „o companie apropiată guvernării de atunci”, care din investiția totală prevăzută nu a efectuat nici 20 la sută, iar acum „să predea statului toate bunurile, inclusiv programul soft de vânzare a biletelor”.

În platoul Moldova 1, expertul a comunicat că, în anul 2019, Curtea de Conturi a efectuat un audit, după care a emis un raport în care stipula că, deși actele par procesate legal, au existat carențe la toate etapele de concesionare: în studiile de prefezabilitate, de fezabilitate, apoi a fost atribuirea contractului și monitorizarea din partea Agenției Proprietăți Publice. „Totul a fost făcut superficial, ca în final, după cum știm, autogările și stațiile au fost atribuite unei companii care avea legături clare cu guvernarea de atunci. Interesele politice erau clare, dar cele mai de seamă erau cele economice”.

Potrivit lui Gospodarenco, înainte de concesiune dinamica întreprinderii era pozitivă și nu exista motive pentru un parteneriat public-privat. „Mijloacele fixe erau în valoare de 50,8 milioane de lei, din care erau 51 de terenuri aferente acestor gări, terenuri în valoare de sute de milioane de lei. În cazul dat, nu era momentul de a concesiona gările auto, dat fiind faptul că înregistrau venituri și aveau profituri de 5 milioane de lei în 2016-2018. Erau pe plus și mergeau foarte bine. Nu era momentul să faci un parteneriat public-privat cu o companie care era constituită de nici un an de zile”.

Expertul susține că Agenția Proprietăți Publice poate să își revendice drepturile deoarece prevederile contractuale nu au fost respectate, iar la expirarea contractului întreprinderea care a preluat în concesiunea trebuie să predea toate bunurile și în acest caz acțiunile întreprinderii trebuie să restituie statului, inclusiv programul soft de vânzare a biletelor și mentenanța acestuia. „Conform raportului Curții de Conturi, în primul an de activitate de când au preluat concesionarea, ei au realizat doar 19 procente din aceste 200 de milioane de lei, adică nici 40 milioane de lei. Respectiv, planul de investiții a fost dat peste cap. Dacă vorbim despre modernizarea stațiilor și gărilor, vedem cu ochiul liber că majoritatea din ele, circa 70 de procente din ele au rămas la fel, poate undeva au fost făcute cosmetic gările. Vorbim de gara din Orhei, Strășeni. Sunt în centrul orașului și am văzut că nu s-a schimbat nimic la aspect, nemaivorbind de calitatea serviciilor pe care le prestează”.

Analistul economic a anticipat în platoul Moldova 1 că, deși clauzele contractuale nu au fost făcute publice, în acest dosar statul Republica Moldova va obține câștig de cauză. Totodată, el a atenționat Agenția Proprietăți Publice că trebuie să aibă o abordare serioasă la toate etapele, în special pe aspecte de procedură în instanța de judecată. „Putem demonstra în instanță că agentul economic a greșit perioada executării contractului, nu a executat planul de investiții, nu a depus buna garanție și așa mai departe”.

Amintim că, în decembrie 2018, statul a semnat cu „Gările Auto Moderne” un contract de concesiune a autogărilor pe un termen de 25 de ani. Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de autogări și stații auto, iar perioada executării lucrărilor nu trebuia să depășească trei ani. În august 2022, contractul a fost reziliat după ce o Comisie de monitorizare a constatat neîndeplinirea planului de investiții asumat. La 19 august 2024, Agenția Proprietăți Publice a anunțat că a început procesul de preluare în administrarea statului a autogărilor și stațiilor auto.

Reprezentanții Companiei „Gările Auto Moderne” au depus o plângere la Centrul Național Anticorupție în care denunță acțiunile pretins ilegale ale Agenției Proprietăți Publice și că au fost alungați abuziv din sediul instituției și ar fi o măsură ilegală, în absența unei hotărâri judecătorești. De cealaltă parte, Agenția Proprietăți Publice susține că acțiunile întreprinse sunt perfect legale, iar odată ce investitorul privat nu a respectat prevederile contractuale, documentul a fost reziliat.

Citește mai mult