Expert: Majoritatea românilor sunt euro-atlantici, iar Georgescu este produsul agenților Moscovei
Călin Georgescu este un „om al rușilor” și un produs finanțat al serviciilor de informații românești, care sunt influențate de ultranaționaliști radicali, unii fiind agenți ai Moscovei. Constatarea făcută în emisiunea „ÎN CONTEXT” aparține directorului Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale al Academiei Române, Cătălin Avramescu, care acuză instituțiile responsabile de lipsa acțiunilor. În cadrul aceleiași emisiuni, editorialistul „Ziarului Național”, Nicolae Negru a presupus că în finanțarea campaniei lui Călin Georgescu ar putea fi implicate serviciile secrete rusești.
Cătălin Avramescu susține că Georgescu este „omul rușilor și, categoric, un produs al serviciilor de informații românești". „Vorbesc documentat, au fost situații în care unități militare sau ale serviciilor de informații au contribuit cu bani. Suspectez că serviciile românești sunt capturate de ultranaționaliști radicali, unii dintre ei chiar agenți ai Moscovei. În România avem legi care pedepsesc propaganda legionară și toate instituțiile se bagă sub preș și spun că se va cerceta."
Despre presupunerea că societatea română a dat un vot de protest, analistul a explicat că, de fapt, s-a picat testul la capitolul inteligență electorală. „Societatea română a votat un filorus pentru că nu știe cine este Călin Georgescu, decât de pe rețelele de socializare, care nu are nicio sursă de venit sau cheltuieli. E suspect că niciuna dintre instituțiile statului nu a mișcat un deget. Nu este clar că au primit consemn să-și facă numărul? Rezultatul este cel pe care îl vedeți. Noi plătim acum prețul a 35 de ani de neglijare a sistemului de educație. Totuși, în România, majoritatea sunt euro-atlantici, cu ochii spre Vest și știu foarte bine de unde vine stabilitatea, democrația și investițiile.”
În cadrul aceleiași emisiuni, editorialistul „Ziarului Național", Nicolae Negru, a declarat că Avramescu acuză serviciile secrete românești, dar presupune că serviciile secrete rusești ar putea fi implicate în finanțarea campaniei lui Călin Georgescu. „Cât privește TikTok-ul, s-au identificat 6000 de boți care l-au promovat, iar în campania electorală nu a plătit niciun ban. Înseamnă că cineva a plătit pentru el. Eu cred că ar fi cazul să se investigheze și în România, dar nu s-a preocupat nimeni de aceasta. Românii din țările europene ar trebui să aibă o anumită imunitate față de propagandă, iar pentru cetățenii din Republica Moldova, Georgescu, care îl simpatizează pe Putin și care spune că nu va ajuta Ucraina, poate fi doar un adversar, un complice la crimele de război."
Expertul IT, Artur Gurău, a explicat că persoanele petrec mult mai mult timp pe rețelele sociale, iar cele mai active pe rețele precum TikTok-ul, sunt persoanele vârstnice care nu au o cultură media și sunt cei care amplifică postările ce dezinformează. „Și în Europa, și în Moldova, și în România există o polarizare: cel progresiv-liberal și cel tradițional-conservator. Există o suprasaturație și atunci când e ceva diferențiat asta devine viral. Marea greșeală e că se crede că cei mai mulți consumatori digitali sunt tinerii deși sunt cei de vârsta a treia. Cei care au o cultură de consum media foarte dezvoltată nu prea pun inimioare și nici nu fac reposturi, nu comentează atât de mult, iar cei care nu au înțelegerea de faptul că acolo poate să dezinformeze sunt de fapt cei care amplifică cel mai mult aceste postări”.
După centralizarea voturilor din toate secțiile de votare din România și străinătate, pe primul loc s-a clasat independentul Călin Georgescu, care a obținut 22,94%, urmat de Elena Lasconi (USR), reprezentând 19,18% și Marcel Ciolacu (PSD) - 19,15%. Diferența de voturi dintre Lasconi și Ciolacu este de 2.742.