Social

Școli cu doar patru copii sau clase cu un singur elev: nordul Republicii Moldova – cel mai afectat

Trei școli din raioanele Râșcani, Ocnița și Dondușeni activează cu o singură clasă fiecare, având în total doar patru, cinci și, respectiv, șase elevi. Acestea nu sunt cazuri izolate. În raioanele Drochia și Soroca, zece școli abia dacă adună, fiecare în parte, câte zece copii, arată datele Ministerului Educației, solicitate de Teleradio-Moldova. În timp ce autoritățile susțin necesitatea reorganizării acestor instituții din cauza numărului redus de elevi, managerii școlilor și comunitățile locale luptă pentru menținerea lor. Fiecare școală închisă este un pas spre dispariția satului, spun directorii, care avertizează că lipsa unei instituții de învățământ duce la depopulare și afectează viitorul comunităților.

Școala din satul Păscăuți, raionul Râșcani, mai are deschisă o singură clasă – a III-a, în care învață doar patru copii. Școala se află sub conducerea Liceului Teoretic „Silvian Lucaci” din Costești, iar directoarea, Lilia Iachimciuc, recunoaște că este în „căutarea soluțiilor” pentru viitorul acestor elevi. Totuși, în ciuda provocărilor, întreținerea clădirii nu presupune dificultăți financiare majore, deoarece sunt utilizate doar spațiile necesare, spune managera.

Păstrarea școlii de dragul singurei clase cu doar patru copii „nu este o opțiune viabilă pe termen lung din punct de vedere financiar”, însă o decizie finală privind activitatea instituției urmează a fi luată de consiliul de administrare, precizează Lilia Iachimciuc.

În prezent, în clădirea liceului nu dispunem de un spațiu ca să aducem clasa, dar noi suntem în proces de analiză, discuții și opțiuni. Vedem pe parcursul verii cum soluționăm problema, ca să fie aduși acești copii în teritoriu, dar, totodată, și cu părinții copiilor dați discutăm, ducem tratative.

În situații similare sunt și alte două instituții de învățământ. În orașul Frunză, raionul Ocnița, școala primară-grădiniță are o singură clasă de-a III-a, cu cinci elevi. Și în școala-grădiniță din satul Briceni, raionul Dondușeni, a mai rămas doar o clasă de-a IV-a, cu șase copii.

Clase cu un singur copil: nordul țării – cel mai afectat

În raioanele Drochia și Soroca, mai multe instituții de învățământ activează cu un număr extrem de mic de copii. Unele au doar un singur elev într-o clasă.

În Drochia, la școala primară-grădiniță din Pervomaiscoe, și la cea din Șalvirii Noi învață doar câte opt elevi. Câte 10 elevi au școlile din Măcăreuca și în Antoneuca.

Începând cu noul an de învățământ, instituțiile de învățământ din Măcăreuca și Șalvirii Noi, ar urma să fie închise, precizează Rodica Ojovan, șefa Direcției Educație din Drochia. Ea spune că în aceste școli procesul educațional se desfășoară în clase mixte, cu elevi de diferite vârste, dar care învață împreună. Doar lecțiile de limba română și matematică sunt predate separat pentru fiecare clasă.

Mergând în teritoriu și văzând care este situația, le-am spus colegilor că nu se mai poate continua. Avem hotărârea guvernului și trebuie să respectăm dreptul elevilor care doresc să plece la alte instituții.

Pe de altă parte, Nelea Sprincean, directoarea școlii-grădiniță din satul Măcăreuca, a exprimat nemulțumirea părinților și a cadrelor didactice față de această decizie. Ea spune că cei zece elevi ai instituției ar putea, teoretic, merge în școlile din localitățile apropiate, dar cei zece copii care frecventează grădinița nu ar avea opțiuni alternative, ceea ce generează îngrijorare în rândul părinților.

Până anul trecut, au fost 20 de copii la grădiniță și 10 la școală, dar anul acesta, datorită faptului că părinții nu se pot întreține în sat, pentru că nu este de lucru, și-au luat familiile și au plecat. Nu este posibil într-un sat mic să se întrețină familiile. Anul acesta, au rămas 10 copii în grădiniță și 10 în școală. (...) Părerea mea este că dacă se închide o instituție, nu se mai redeschide, și nu se știe cum vor fi timpurile în viitor: părinții se duc, vin, dar o instituție unde mai sunt copii eu cred că până la clasa 4 trebuie să-și facă studiile în sat, pentru că nu e atât de ușor să fie transportați pe ploaie, ninsoare, vânt. Părinții sunt categorici să nu ia copiii din instituție.

Ministrul Educației susține reforma școlară: „Copiii trebuie să aibă acces la educație de calitate”

Autoritățile centrale susțin reorganizarea rețelei școlare, dar deciziile sunt luate la nivel local, a declarat ministrul Educației, Dan Perciun la Moldova 1. Oficialul susține că ministerul nu urmărește optimizarea cheltuielilor, ci asigurarea accesului tuturor copiilor la o educație de calitate.

Credem că fiecare copil, din fiecare localitate a Republicii Moldova, trebuie să aibă șanse egale la o educație de calitate, cu activități extrașcolare, cu posibilitatea de a învăța o limbă străină, cu o infrastructură care să-i permită desfășurarea unui proces educațional calitativ.

El a atras atenția asupra discrepanțelor mari dintre rezultatele elevilor de la orașe și cele ale elevilor din mediul rural, unde școlile mici se confruntă cu lipsa profesorilor și infrastructura învechită.

Elevii din școlile foarte mici au rezultate mult mai proaste. Acolo unde putem oferi acestor copii șansa la o educație mai bună, la o distanță de 3-5 km, credem că este necesar să avem această discuție și, cu acceptul părinților și cu explicații clare pentru comunitate, consiliile raionale să decidă în final asupra acestor măsuri.

Amintim că în anul 2024 zece instituții de învățământ din Republica Moldova au fost închise. Alte 13 școli din raioanele Briceni, Căușeni și Ialoveni au fost reorganizate prin fuziune sau absorbție, conform deciziilor consiliilor raionale.

În anul școlar 2024-2025, 1.074 de instituții de învățământ din Republica Moldova au înmatriculat copii în clasa întâi.


Daniela Savin

Daniela Savin

Autor

Citește mai mult