Social

Zboruri întârziate, bagaje pierdute, curse anulate: la ce despăgubiri au dreptul pasagerii

Responsabilii din aviație se așteaptă ca sezonul estival să aducă un val crescut de reclamații privind zboruri anulate sau întârziate, refuzuri la îmbarcare și probleme cu bagajele, pe fondul unui trafic record estimat la peste cinci milioane de pasageri până la sfârșitul anului. În acest context, pasagerii sunt îndemnați să își cunoască și să își revendice drepturile în cazul în care întâmpină dificultăți.

Dacă pasagerul a fost informat despre anularea zborului cu mai puțin de 14 zile înainte de data programată, are dreptul la compensații, calculate în funcție de distanța rutei. Pentru zborurile de până la 1.500 km, compensația este de 250 de euro, iar pentru cele care depășesc 3.500 km, aceasta poate ajunge până la 600 de euro.

Aceleași compensații se aplică și în cazul refuzului la îmbarcare sau al zborurilor întârziate cu cel puțin două ore. Dacă operatorul aerian anticipează o întârziere de cel puțin cinci ore, pasagerii au dreptul la rambursarea integrală a costului biletului. În plus, au dreptul la cazare la hotel, mese, băuturi răcoritoare și două apeluri telefonice gratuite.

În cazul în care bagajul a fost pierdut sau deteriorat, pasagerii trebuie să se adreseze la biroul „Pierdut și găsit" și să completeze un formular. Despăgubirile pot ajunge până la 1.240 euro.

„Am avut un caz cu deteriorarea bagajului. Roata valizei a fost afectată, iar aceasta s-a șifonat. După ce au analizat fotografia, mi-au oferit o despăgubire de 90 de dolari, deși valiza a costat 230. Nu știu dacă e mult sau puțin, dar procesul a durat patru luni.”

Am întrebat și alți pasageri dacă își cunosc drepturile.

„Nu știu nimic concret, dar știu că dacă zborul este anulat sau întârzie cu două ore, se poate solicita o compensație. Atât.”;

„Dacă avionul e defect, e o problemă. Dacă e vorba de neorganizare, e altceva – și știu ce să cer. Dar n-am reușit să cer vreo compensație bănească, pentru că nu mi-au răspuns nici la e-mail, nici la telefon.”;

„Din fericire, nu am avut astfel de situații și nu m-am informat despre drepturi”, au spus oamenii.

Pasagerii care consideră ca le-au fost încălcate drepturile sunt îndemnați să păstreze documentele de călătorie și să noteze informații relevante, precum ora sosirii la aeroport și durata întârzierii zborului. Ulterior, aceștia trebuie să depună o reclamație în scris către compania aeriană. Dacă nu primesc un răspuns în termen de două săptămâni, pasagerii sunt încurajați să se adreseze Autorității Aeronautice Civile.

„Evident că, atunci când situația nu este clară, venim cu solicitări de informare atât către operatorul aerian, cât și către operatorul aeroportuar, chiar dacă acesta se află peste hotare. În astfel de cazuri, intervenim pentru a ajuta pasagerii. Deținerea tuturor informațiilor ne permite să trecem mai rapid la soluționarea cazurilor”, a explicat Vasile Șaramet, directorul AAC.

De la începutul acestui an, pe adresa Autorității Aeronautice Civile au parvenit peste o sută de petiții, fiind achitate rambursări de aproape 4200 de euro. Recent, o cursă Paris-Chișinău a întârziat cu peste 28 de ore. Astfel, cei 189 de pasageri pot solicita de la compania avia o compensație în valoare de 400 de euro.

Alexandr Statnîi

Alexandr Statnîi

Autor

Citește mai mult