De la stres la cooperare: transformăm temele pentru acasă în experiențe pozitive pentru copii și părinți

Ziua de școală nu se încheie odată cu sunetul clopoțelului. Temele pentru acasă sunt încă o provocare pentru elevi. Atunci când sunt prea multe, prea grele sau prea lungi, devin surasolicitante. Oboseala îi face pe copii mai irascibili, iar tensiunile sunt resimțite și de părinți. Psihologul Viorica Bucșa, invitată la emisiunea „Bună Dimineața”, de la Moldova 1, ne spune ce este de făcut pentru a transforma temele pentru acasă într-o experiență mai puțin stresantă.
Cel mai bun lucru pe care îl poate face un părinte este să ghideze copilul asemenea unui antrenor, nu să *„joace” * în locul lui. „ Atunci când copilul nu înțelege, tu nu îți asumi rolul de profesor, dar îl încurajezi să stabilească o relație de încredere cu profesorul”, a spus psihologul, evidențiind rolul de susținere emoțională pe care trebuie să și-l asume părintele.
Copiii transmit prin comportament semnalele stresului sau anxietății. Acestea se pot manifesta prin irascibilitate, dificultăți în controlul emoțiilor. Iar în cazuri mai accentuate, pot apărea reacții agresive față de părinți și alți membri ai familiei, și chiar față de animale de companie.
Viorica Bucșa spune că este foarte important ca aceste semnale să fie detectate și să nu fie asociate neapărat procesului educațional. Copiii pot avea note mai puțin bune la școală și atunci când au relații tensionate cu profesorii sau cu alți elevi, când sunt victima bullying-ului. Și comunicarea defectuoasă în familie, de asemenea, poate influența o reușită școlară mai slabă.
În astfel de situații, părinții se află în fața unei alegeri: pot opta să înțeleagă copilul, să-l sprijine și să-i ofere momente de respiro. Abordările rigide, când părinții insistă asupra temelor fără să țină cont de nevoile și starea emoțională a copiilor, sunt greșite. Copiii trebuie înțeleși, să li se ofere momente de repaus. După lecții, neapărat trebuie să se odihnească: cel puțin o oră, insistă psihologul.
Viorica Bucșa mai spune că elevul *„trebuie învățat să învețe” *, timpul care i se oferă pe cont propriu trebuie majorat treptat și trebuie să i se ofere o alegere. „Pot fi cu tine 20 de minute sau pot să te însoțesc în acest proces 30 de minute, sau te responsabilizezi tu și îți faci temele, eu doar verific”, a exemplificat Viorica Bucșa.
Ea a subliniat că este important să li se permită elevilor să-și corecteze greșelile. În toate situațiile de criză soluția este comunicarea sinceră, bazată pe încredere. Psihologul mai recomandă părinților să nu proiecteze asupra copiilor propriile lor așteptări și temeri legate de performanță sau de imagine socială, întrucât experiențele personale nu întotdeauna se pliază pe cele ale copiilor.
*„O motivație corectă este să-l axăm pe scopuri, pe termen scurt, și să validăm succesul copilului, neapărat micile succese, nu în întregime, nota finală sau nota de la evaluare. Nu îl criticăm că are 8 și restul 9. Dacă mai avem nenorocul să-l și comparăm, îl blocăm acolo. De ce? Pentru că el nu se individualizează. Deci, sarcina unui părinte e să-l valideze, să-l însoțească emoțional, să-l susțină și să-l autonomizeze în responsabilitatea pe care o are față de școală” *, a conchis psihologul.
De asemenea, părinții sunt încurajați să reflecteze asupra propriei reacții. Obosiți și încărcați de responsabilități la locul de muncă, aceștia tind uneori să aibă așteptări prea mari de la copii, o abordare ineficientă în procesul de educare, pentru că acest „scurtcircuit emoțional” poate accentua distanțarea dintre părinți și copii. Părinții trebuie, mai întâi, să-și conștientizeze propriile emoții, apoi să-i ajute pe copii să le gestioneze pe ale lor.
CITIȚI ȘI:
Cazurile de bullying în școli, în creștere: ce măsuri propun experții
Clase supraaglomerate în școlile din Chișinău: până la 40 de elevi într-o sală
Bullying-ul afectează tot mai mulți elevi din țara noastră. Măsurile Ministerului Educației
OMS: Trei din cinci copii se confruntă zilnic cu violența domestică