Acte de stare civilă, mai scumpe. Cât vor costa certificatele de căsătorie sau actele de divorț

Prețurile pentru mai multe servicii de stare civilă vor crește începând cu luna noiembrie. Cabinetul de miniștri a ajustat, miercuri, tarifele pentru serviciile publice oferite de Agenția Servicii Publice.
Una dintre cele mai importante modificări vizează procedura de înregistrare a căsătoriei. Dacă până acum aceasta era gratuită atunci când cererea era depusă cu cel puțin 25 de zile lucrătoare înainte, serviciul va costa, de-acum înainte, 260 de lei pentru termenul standard de o lună. În cazul eliberării urgente, tarifele cresc semnificativ: certificatul de căsătorie solicitat cu 15 zile înainte va costa 1.820 de lei, iar cel cerut cu 10 zile înainte – 3.640 de lei. Pentru eliberarea documentului în cinci zile, tariful va fi de 5.460 de lei, pentru o zi lucrătoare – de 7.280 de lei, iar cererile depuse în ziua adresării vor costa 9.100 de lei.
Autoritățile precizează că cei care depun cererea online pentru a obține documentul în format electronic vor achita mai puțin, tarifele variind între 230 și 4.830 de lei, în funcție de termenul selectat. Totodată, în situații excepționale, cum ar fi riscul pentru viața unuia dintre viitorii soți, căsătoria poate fi înregistrată gratuit în ziua stabilită de părți.
Hotărârea de Guvern vizează și actele de divorț. Dacă până acum serviciul era gratuit sau costa 210 lei, în funcție de condiții, noile tarife vor varia între 810 și 900 de lei. Gratuitatea se păstrează doar în cazul divorțului în baza unei hotărâri judecătorești.
Tarifele vor crește și pentru schimbarea numelui sau a prenumelui. În locul taxelor actuale, cuprinse între 230 și 920 de lei, solicitările depuse la ghișeu vor costa 600 de lei pentru termenul de 20 de zile, 1.200 de lei pentru 10 zile, 1.800 de lei pentru cinci zile și 2.400 de lei pentru un termen de o zi. Pentru cererile depuse online vor exista reduceri - între 540 și 1.620 de lei. În baza unei hotărâri judecătorești, schimbarea numelui va continua să fie gratuită.
Pentru cetățenii din localitățile din stânga Nistrului și municipiul Tighina, tarifele pentru certificarea faptelor de stare civilă vor varia între 300 și 1.500 de lei, iar pentru modificarea sau reconstituirea datelor – între 340 și 1.020 de lei. În prezent, costurile pentru aceste servicii sunt cuprinse între 150 și 510 lei.
Înregistrarea nașterii va rămâne gratuită, indiferent dacă cererea este depusă online, la ghișeu sau în baza unei hotărâri judecătorești. Totuși, potrivit documentului, anumite categorii vulnerabile: pensionarii, persoanele cu dizabilități severe, apatrizii, copiii orfani sau participanții la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl vor beneficia în continuare de servicii gratuite sau la preț redus.
Tarifele acopereau circa o treime din costuri
Tarifele pentru serviciile de stare civilă nu au fost revizuite de mai mulți ani și, în prezent, variază între 30 și 500 de lei pentru termenul maxim de prestare, iar multe acte sunt eliberate gratuit. Potrivit documentului, din totalul celor 33 de servicii disponibile, 14 sau aproximativ 42% sunt acordate fără plată tuturor solicitanților, iar alte 17 servicii, adică circa 51%, pot fi accesate gratuit de anumite categorii de persoane.
În total, în anul 2024, aproape 18 la sută dintre serviciile prestate au fost oferite gratuit.
În ceea ce privește partea financiară, veniturile obținute din prestarea serviciilor de stare civilă au însumat 91,4 milioane de lei în 2024, în timp ce cheltuielile efective suportate de instituție au fost de 253,4 milioane de lei. Astfel, tarifele actuale acoperă doar aproximativ 36% din costurile reale ale acestor servicii.
„În urma efectuării analizei tarifelor calculate, au fost elaborate propunerile de stabilire a tarifelor pentru noua listă de servicii de stare civilă, în așa mod ca să fie asigurată ridicarea eficacității economice a serviciilor de stare civilă, dar cu minimizarea impactului negativ asupra societății în urma majorării tarifelor”, se menționează în nota explicativă a proiectului aprobat de Guvern pe 5 noiembrie.
Serviciile de stare civilă vor putea fi obținute online
Totodată, începând cu luna noiembrie, cetățenii vor putea solicita și primi online actele de stare civilă. Agenția Servicii Publice va lansa noul Sistem informațional „Acte de stare civilă”, care va permite obținerea documentelor în format digital, fără a fi necesară deplasarea la ghișeu.
Platforma va permite depunerea cererilor pentru înregistrarea nașterii, a căsătoriei, desfacerea căsătoriei prin acordul soților, schimbarea numelui sau prenumelui, modificarea actelor și eliberarea extraselor și certificatelor. Fiecare document va conține semnătură electronică calificată și cod QR, ceea ce va reduce șansele de falsificare și va permite verificarea rapidă a autenticității. La cererea solicitantului, acestea vor putea fi eliberate și pe suport de hârtie.
Actele eliberate digital, denumite „Extrase de stare civilă”, vor avea aceeași valoare juridică precum documentele pe hârtie și vor putea fi recepționate prin MCabinet sau prin serviciul guvernamental de livrare MDelivery. Interconectarea sistemelor guvernamentale va permite verificarea automată a datelor, eliminând necesitatea prezentării documentelor fizice.
Totodată, ASP va continua să ofere gratuit serviciile esențiale de înregistrare a nașterilor și deceselor.
În 2024, instituția a înregistrat peste 21.000 de acte de naștere și 33.000 de acte de deces, iar în primele nouă luni ale acestui an – circa 16.000 de nașteri și 23.000 de decese.
„Prin acest pas, aducem serviciile de stare civilă în era digitală. Cetățenii vor putea obține rapid și sigur actele necesare, fără a pierde timp pe deplasare sau așteptarea la ghișeu. Este o schimbare care aduce statul mai aproape de oameni”, a declarat ministrul Justiției, Vladislav Cojuhari, la ședința Guvernului.
Iar ministra Afacerilor Interne, Daniella Misail-Nichitin, a spus că „acest efort vine să prevină și să combată spălarea banilor și aduce inclusiv calitatea serviciilor oferite de Agenția Servicii Publice mai aproape de cetățeni”.
Potrivit ASP, măsura face parte dintr-un proces amplu de modernizare și digitalizare a serviciilor publice în Republica Moldova, în contextul realizării Strategiei de transformare digitală a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030 și a Planului Național de Dezvoltare pentru anii 2024-2026.
CITIȚI ȘI: