Acces limitat la educație pentru nevăzători: Alfabetul Braille rămâne o necesitate vitală
Lipsa accesului la educație pentru persoanele cu dizabilități rămâne o problemă stringentă. Pentru nevăzători, lipsa materialelor de studii tipărite în Alfabetul Braille reprezintă principala barieră. În această realitate, asociațiile de profil încearcă să ofere sprijinul necesar. Centrul pentru informare și reabilitare al nevăzătorilor organizează cursuri de învățare a acestui sistem.


Echipa de filmare Moldova 1 a ajuns la Centrul pentru informare și reabilitare al nevăzătorilor în ziua în care 20 de beneficiari participau la un concurs de dictare. Participanții spun că studierea alfabetului Braille este complicată. Acesta reprezintă un sistem de scriere tactilă, fiecare combinație de puncte reprezintă o literă, o cifră sau un semn de punctuație.
„Scrierea în Braille ne-a dat o mulțime de posibilități nouă, nevăzătorilor. Susținerea culturii scrierii în Braille este un aspect foarte important, pentru ca noi să ne putem dezvolta, să primim informațiile necesare”, spune Tatiana Zghibneva, locuitoare a orașului Tiraspol.
Maria are 20 de ani, este studentă a Colegiului de Arte din Soroca și își dorește să devină bibliotecară. Maria spune că din adolescență a conștientizat că studiile o pot ajuta să aibă o profesie și o viață normală.
„Am fost motivată să particip, deoarece mai comunicăm, ne întâlnim cu mai mulți nevăzători, în primul rând. Am învățat la școala din Bălți, fosta școală pentru copii orbi și slab văzători, nouă clase și de acolo știu alfabetul Braille”, povestește Maria Luca.
„Ceea ce ține de reabilitarea socială, noi avem instruire de orientare și mobilitate. Instruirea e în sistemul Braille, computer, deprinderi de viață cotidiană. Avem bibliotecă specializată cu literatură cu suport accesibil pentru nevăzători, cărți audio și cărți Braille”, menționează Tatiana Chiperi, administratoarea centrului.
Dezvoltarea tehnologiilor asistive este în avantajul persoanelor cu deficiențe de vedere. Acum, pot fi folosite telefoane sau computere care sonorizează textele scrise.
„Cu alfabetul Braille se poate descurca atunci când tehnologia nu este de ajutor. Cel care citește o carte obișnuită, așa și noi, citind o carte în Braille, mai bine intrăm în sensul conținutului decât cel care a ascultat”, explică Nicolae Ciobanu, președintele Asociației Nevăzătorilor din Republica Moldova.

Anual, de serviciile centrului beneficiază peste 1.000 de persoane. În luna noiembrie, este marcată Ziua internațională a educației copiilor nevăzători, un prilej de a reitera necesitatea asigurării condițiilor pentru incluziunea educațională și socială a acestor copii în comunitate.
Autor: Camelia Babeica
CITIȚI ȘI: