Economic

În gara din Ocnița bate vântul: angajații reclamă declinul sectorului feroviar și lipsa salariilor

Gara din Ocnița, cândva unul dintre cele mai aglomerate noduri ale Căii Ferate din Moldova (CFM), este acum aproape pustie. Dacă altădată aici se intersectau zeci de trenuri și sute de angajați țineau stația în mișcare, astăzi doar câteva garnituri de marfă mai trec pe linie. Oamenii din Ocnița își amintesc de vremurile în care Calea Ferată era un motor al economiei locale, iar acum vorbesc despre dezordine, întârzieri salariale și un sector în declin.

În prezent, prin gara de la Ocnița mai trec zilnic doar două perechi de trenuri de pasageri și în jur de zece trenuri de marfă.

„Acum trenuri nu sunt, merg doar câteva trenuri marfare. Se fac anumite schimbări. Trist, obijduitor. Știind Ocnița, eu aici m-am născut, înainte era altfel, dar acum...”, a declarat un locuitor, pentru Moldova 1.

Puținii angajați care au mai rămas povestesc cu tristețe despre declinul sectorului și lipsa salariilor:

„Acum este dezordine, înainte, când lucram eu la depozit, era altfel, în toată luna era salariul, era bine, dar acum băieții nu au primit câte nouă luni salariul. I-au alungat pe un capăt, au spus că nu este de lucru, la Calea Ferată au rămas doi-trei oameni și gata, totul au închis, frontierele sunt închise, trenuri nu sunt”.

„Lumea se plânge că nu are salarii, nu este stabil, ca fiecare, cred. Au fost demiteri, unde erau cândva locuri de muncă, prima dată erau la Calea Ferată locuri de muncă unde lumea avea salarii”.

„La noi au fost demiteri, în mare parte pensionarii, iar salariul urmează să îl primim abia pentru luna august. Așteptăm când ne vor plăti, au promis că vor achita până la sfârșitul anului, sperăm. Acum măcar sunt achitări, nu la timp, dar măcar ne plătesc”.

De la începutul anului 2025, la nivel național au fost concediate aproximativ 30% dintre angajații Căilor Ferate.

„La momentul actual, la Calea Ferată activează 3.700 de angajați. La începutul anului erau 4.900. În timpul anului, s-au concediat sau au fost concediați, de exemplu, pensionari, aproximativ 1.200, dintre ei jumătate sunt pensionari. La nodul Ocnița, acolo intră opt stații, la momentul actual activează 380 de oameni”, a menționat directorul interimar adjunct la CFM, Constantin Pavlov.

Situația financiară la CFM s-a înrăutățit după luna august 2022, odată cu reducerea tranzitului din Ucraina, stat atacat militar de Federația Rusă. De atunci, angajații au primit salariile cu întârziere de câteva luni. Potrivit vicepremierului Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, CFM mai are datorii salariale pentru patru luni, din cele nouă restante inițial.

Anterior, Guvernul a intervenit cu peste 150 de milioane de lei pentru reparații și achitarea restanțelor, de asemenea, CFM a primit și o mie de tone de motorină din Rezerva de Stat.

CITIȚI ȘI:

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult