Aeroportul Chișinău se extinde cu 5.000 de metri pătrați după recordul de cinci milioane de pasageri

Aeroportul Internațional „Eugen Doga” din Chișinău parcurge cea mai accelerată perioadă de creștere din istoria sa. După ce anul trecut a înregistrat 4.1 milioane de pasageri, în 2025 fluxul a depășit deja cinci milioane, iar până la finele anului ar putea ajunge la șase milioane. Extinderea terminalului cu încă 5.000 de metri pătrați devine, astfel, o necesitate urgentă.
Vicepremierul Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a declarat, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova, că această creștere „este o dovadă că oamenii preferă să treacă de pe alt tip de transport la avioane, iar rutele bine gândite atrag tot mai mulți pasageri”.
Potrivit ministrului, aeroportul a depășit deja pragul de cinci milioane de pasageri și, „dacă vom continua cu același tempo, până la sfârșitul anului vom avea aproximativ șase milioane”.
Bolea a amintit că procesul de extindere a terminalului este în derulare: „S-a deschis licitația pentru reconstrucție și cred că, în 2026, va începe extinderea aeroportului cu cinci mii de metri pătrați. Este un proiect binevenit, făcut cu atenție pentru cetățenii care aleg să călătorească cu avionul”.
Reconstrucție cu identitate culturală
Noul terminal este gândit nu doar ca o extindere tehnică, ci și ca o carte de vizită a Republicii Moldova.
„Aeroportul sunt porțile aeriene ale țării. Vrem să fie extrem de confortabil și să aibă coloritul nostru. Dacă vor fi concursuri europene, vom participa și vom câștiga la partea estetică și culturală”, a spus Bolea, subliniind responsabilitatea simbolică după redenumirea aeroportului în cinstea maestrului Eugen Doga.
Vicepremierul a remarcat și eficiența FACSTRAT, noul sistem de self check-in și gestionare rapidă a fluxurilor de pasageri, lansat recent la aeroport - un mecanism digital care permite scanarea documentelor, emiterea tichetelor și direcționarea automată a călătorilor, reducând semnificativ timpul de așteptare.
„Este mult mai rapid și mai ușor pentru cetățeni. Foarte mulți dintre cei care zboară în țările UE sunt deja familiarizați cu astfel de gadgeturi și le folosesc cu ușurință”, a spus ministrul, menționând că timpul petrecut la check-in s-a redus considerabil.
Aeroportul Mărculești intră în gestiunea aerogării din Chișinău
Ministrul a anunțat și evoluții importante pentru Aeroportul Mărculești.
„Are loc procesul de primire-predare a tuturor activelor: peste 200 de hectare de teren, clădiri și proprietăți. După aceasta urmează analiza tehnică a pistei și elaborarea unui masterplan pentru ambele aerodromuri”, a precizat el.
În primă fază, Mărculești va fi dezvoltat pentru zborurile cargo, urmând ca, în timp, să fie deschise și curse pentru pasageri.
De ce crește atât de rapid traficul?
Creșterea impresionantă a traficului la Aeroportul ,,Eugen Doga" este confirmată și de datele aeroportuare: în august 2025, peste 800.000 de pasageri au fost înregistrați pe aeroportul „Eugen Doga”, cu aproape 50% mai mult decât în perioada similară a anului trecut.
Expertul economic Stanislav Ghilețchi a explicat această evoluție prin mai mulți factori, inclusiv fluxul mare de pasageri ucraineni.
„Evident, creșterea numărului de pasageri din Ucraina, determinată de situația de război, a influențat direct evoluția traficului. Când aeroporturile de acolo nu mai funcționează, e firesc ca o parte din flux să se mute către Republica Moldova. Totuși, moldovenii rămân pe primul loc – aproximativ 50% dintre toți pasagerii. Ucrainenii vin pe locul doi”, a spus expertul economic Stanislav Ghilețchi, la aceeași emisiune.
Cererea ridicată a atras diversificarea rutelor și scăderea prețurilor.
„Principiul economiei e simplu: cu cât e competiția mai mare, cu atât scad prețurile. Și această scădere a prețurilor a permis mai multor moldoveni să călătorească în Europa pentru trei-patru zile, la costuri accesibile. Astăzi, avem prețuri competitive chiar și în comparație cu Iași, pe cursele preferate de moldoveni. Milionul acesta adițional de pasageri a dus la o diversificare mult mai mare a rutelor atât ca frecvență, cât și ca număr de destinații”, a subliniat expertul.
Presiune pe infrastructură
Creșterea rapidă a scos la iveală limitele actuale ale terminalului. „În iunie, iulie și august, vedem cele mai mari derapaje. Aeroportul nu a făcut față cererii. Oficial, putem procesa până la 750 de pasageri pe oră, dar vara am ajuns la 1.000”, a mai spus Stanislav Ghilețchi.
„Aeroportul din Iași, o perioadă, a fost foarte atractiv pentru cetățenii din Republica Moldova, chiar dacă trebuia să treci vama și infrastructura lor nu era cea mai bună până la deschiderea noului terminal. Aveau curse și prețuri foarte bune, iar prețul rămâne elementul-cheie în alegerea aeroportului”, a adăugat Ghilețchi.
El afirmă că, astăzi, Chișinăul a ajuns competitiv cu Iașiul: „Pe cursele low cost avem prețuri relativ foarte bune, chiar în comparație cu Iași. Noi urmărim presa din Iași – ei scriu o dată la două-trei luni despre aeroportul din Chișinău și sunt uimiți cum am reușit să dezvoltăm o diversitate atât de mare de curse. Dacă luăm cinci ani în urmă, diferența între oferta Chișinăului și cea a Iașiului era mult mai mare. Astăzi, pe rutele cele mai populare, am ajuns la un nivel competitiv”, a explicat Stanislav Ghilețchi.
În ropul destinațiilor preferate se situează Antalya, cu până la 10–12 curse pe zi în sezon.
„Dacă acum câțiva ani Italia era destinația preferată, astăzi vedem o migrare spre Germania. O bună parte din diaspora din Italia s-a mutat în Germania, iar noi avem acum o acoperire mult mai bună a orașelor germane, cu operatori low cost care zboară din Germania spre Republica Moldova. Londra rămâne un oraș care generează interes masiv și continuă să aibă o ocupare foarte bună”, a punctat Ghilețchi, la Radio Moldova.
CITEȘTE ȘI:
- VIDEO // Cum va arăta Aeroportul Internațional „Eugen Doga” după investirea a 700 de milioane de lei într-un nou terminal
- Terminalul de pasageri al aeroportului din Chișinău va fi extins: lucrările vor fi efectuate timp de 19 luni
- Aeroportul Internațional Chișinău va fi renovat. Când încep lucrările
- „Pe față”: Pericolul transformării aeroportului de la Chișinău într-un aerodrom militar, utilizat de Rusia împotriva Ucrainei, ar putea deveni realitate
- PAX Track | Noile scanere de la aeroportul din Chișinău, inaugurate oficial: mai puțin timp de așteptare și trafic fluid