„Cererea începe să se prăbușească”. Rușii au început să economisească masiv la îmbrăcăminte

Consumatorii ruși își reduc cheltuielile pentru haine și merg tot mai rar în centrele comerciale, care în acest an s-au confruntat cu o scădere accentuată a traficului. În pofida săptămânii de reduceri dedicate „Black Friday”, în ultima săptămână din noiembrie mallurile din întreaga țară au înregistrat o scădere a vizitelor cu 4% față de anul trecut, relatează „Kommersant”, citând datele Mall Index.
Per total, în noiembrie numărul vizitatorilor centrelor comerciale a scăzut cu 2%. Iar dacă în Moscova declinul a fost de doar 1%, la Sankt Petersburg a ajuns la 4%, notează publicația The Moscow Times.
Directorul de marketing al Fashion House Group, Konstantin Anisimov, afirmă că traficul din centrele comerciale în noiembrie s-a prăbușit cu 10% comparativ cu anul trecut. Consumatorii economisesc tot mai pronunțat, constată și vicepreședintele Uniunii Centrelor Comerciale, Pavel Liulin. Retailerii, în reacție, reduc comenzile de haine și încălțăminte pentru a nu acumula stocuri care ar trebui apoi vândute cu reduceri.
Datele Sberbank - care monitorizează tranzacțiile bancare ale zeci de milioane de clienți - confirmă tendința: cheltuielile pentru îmbrăcăminte și încălțăminte au scăzut la final de noiembrie cu 8,2% față de anul precedent, iar la mijlocul lunii declinul depășise 15%. Rușii au intrat în regim de economie încă din iarna trecută, iar de atunci „taie” cheltuielile tot mai mult, arată statistica SberIndex.
Cu scăderi de trafic s-au confruntat în acest an 80% dintre centrele comerciale, iar în 60% dintre cazuri vizitele au scăzut cu 10%, declara anterior vicepreședinta Uniunii Centrelor Comerciale, Natalia Kermedciieva. „Reducerea cifrei de afaceri a afectat aproape 70% dintre centre, iar pentru fiecare al cincilea declinul a fost critic, de peste 20%”, se plângea Kermedciieva.
Majorarea taxelor, programată pentru 2026, va lovi și mai dur în cererea de consum. „TVA-ul este un impozit scos direct din buzunarul nostru. Puterea mea de cumpărare merge tot mai mult în prețuri și tot mai puțin în produse reale. De aceea, cererea mea începe să fie tot mai tristă, să se prăbușească”, explică Sofia Doneț, economist-șef al „T-Investiții”.
Economiștii Institutului de Prognoză Economică al Academiei Ruse de Științe estimează efectul fiscal total al majorării TVA la 22% la 1,8 trilioane de ruble, dintre care 1,2 trilioane vor fi plătite direct de consumatori.
Deși, potrivit Băncii Centrale, de la începutul războiului două treimi dintre ruși și-au majorat veniturile reale, iar pentru fiecare al cincilea acestea au crescut de 1,5 ori, ponderea celor care spun că nu le ajung banii pentru mâncare nu scade în sondaje - rămâne la 31%, conform Gallup.
Potrivit „Romir”, 58% dintre consumatori renunță conștient la anumite produse pe care le cumpărau înainte, 57% caută analogi mai ieftini, iar aproape jumătate (46%) încearcă să meargă cât mai rar la magazine, notează The Moscow Times.
CITIȚI ȘI:
Rusia se confruntă cu o criză bugetară severă, spun analiștii economici
Închideri masive de magazine de îmbrăcăminte și încălțăminte la Moscova
Prețurile automobilelor în Rusia au explodat din cauza taxei de reciclare
Exporturile Rusiei de gaze lichefiate au scăzut cu 3,4% în primele zece luni ale anului