Numărul elevilor din învățământul profesional tehnic, mai mare în anul de studii 2025-2026

Numărul elevilor din învățământul profesional tehnic din Republica Moldova a continuat să crească în anul școlar 2025 - 2026, relevă Biroul Național de Statistică (BNS). Potrivit instituției, rețeaua cuprinde 81 de școli profesionale, colegii și centre de excelență, iar atât învățământul secundar, cât și cel postsecundar au înregistrat majorări ale numărului de elevi și de cadre didactice.

La începutul anului de studii 2025 - 2026, în R. Moldova funcționau 32 de școli profesionale, 35 de colegii și 14 centre de excelență.
BNS precizează că, în învățământul profesional tehnic secundar, organizat în opt centre de excelență și 32 de școli profesionale, numărul elevilor a urcat la 15.6 mii, în creștere cu 8% față de anul de studii precedent.
Distribuția pe programe de studii arată că „46,4% din totalul elevilor urmau instruirea într-o meserie cu durata de doi ani”, iar „36,1% în meserii conexe cu durata de studii de trei ani”.
Totodată, „învățământul dual [...] era urmat de 17,2% dintre elevi”.
În privința structurii pe sexe, instituția notează că „ponderea băieților a fost de 72.9%, în creștere cu 0,3 puncte procentuale comparativ cu anul de studii 2024/25”.
Cele mai multe specializări sunt alese în domeniul tehnic: „67.6% studiau în domeniul general al ingineriei, prelucrării și construcțiilor”.

Înmatriculări în învățământul profesional secundar
Potrivit BNS, „în anul de studii 2025-2026 au fost înmatriculate 8.2 mii de persoane, cu 13.9% mai mult comparativ cu anul precedent”. Din acestea, „7.9 mii (96.3%) au fost cu finanțare bugetară”.
Cele mai populare programe rămân meseriile tehnice și cele din servicii.
În rândul meseriilor, BNS subliniază că „mecanic/mecanică auto (11% din total înmatriculați), bucătar/bucătăreasă (9.8%), cofetar/cofetară (4.2%) și electrogazosudor-montator (4.1%)” sunt în topul preferințelor.
Absolvenți în învățământul profesional secundar
În 2025, numărul absolvenților a constituit 5.1 mii, în creștere cu 8%. Cei mai mulți și-au finalizat studiile în domeniile „inginerie și activități inginerești (37.1%), fabricare și prelucrare (18%) și arhitectură și construcții (12.5%)”.
Învățământ profesional tehnic postsecundar
La începutul anului școlar 2025/26, acest nivel educațional a inclus „14 centre de excelență și 35 de colegii”. Numărul elevilor a atins „34.6 mii de persoane, în creștere cu 3.9%”.
Majoritatea elevilor au studiat în instituții publice: „29.8 mii sau 86.0%”, iar „53% dintre aceștia – în bază de contract”. În instituțiile private, BNS raportează „4.8 mii de elevi, în creștere cu 8.6%”.
Distribuția pe sexe arată o pondere mai mare pentru fete: „52.9% pentru fete și 47.1% pentru băieți”.
Cele mai populare domenii de formare profesională au fost „business, administrare și drept (25%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (21.4%) și sănătate și asistență socială (16.8%)”.
Înmatriculări în învățământul postsecundar
BNS anunță că „au fost înmatriculați 10.1 mii de elevi, înregistrând o creștere de 6% comparativ cu anul de studii precedent”. Dintre elevii din instituțiile publice, „3.9 mii erau cu finanțare bugetară (45.9%), iar 4.6 mii în bază de contract (54.1%)”.
În instituțiile private au fost înmatriculați „1.6 mii de elevi, în creștere cu 12%”.
Cele mai solicitate specialități au inclus „îngrijirea bolnavilor (7.5%), jurisprudență (6.8%), contabilitate (4.3%), turism (3.8%) și programare și testarea produselor de program (3.6%)”.

Absolvenți în învățământul postsecundar
În 2025, acest nivel a înregistrat 6.9 mii absolvenți, cei mai mulți în domeniile „inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (24.4%)”, urmați de „business, administrare și drept (22.8%)”.
Cadre didactice în învățământul profesional tehnic
La nivelul sistemului profesional secundar și postsecundar, BNS informează că „numărul cadrelor didactice și de conducere [...] a fost de 3.5 mii de persoane, în creștere cu 2.1%”.
Distribuția pe sexe arată că „69.7% au fost femei și 30.3% bărbați”.
CITIȚI ȘI: