Social

Școala în ultimii șapte ani: aproape același număr de elevi și mai puține cadre didactice

În ultimii șapte ani, sistemul de învățământ primar și secundar general din Republica Moldova a trecut printr-un proces de ajustare graduală, determinat de schimbările demografice, migrație și reorganizarea rețelei școlare. În această perioadă, zeci de școli au fost închise, numărul de elevi a rămas relativ stabil, educația în limba română s-a consolidat, iar sistemul este susținut tot mai mult de profesori cu experiență îndelungată, arată datele Biroului Național de Statistică.

Numărul instituțiilor de învățământ a scăzut cu 82 de unități, de la 1.255 în anul de studii 2019-2020 la 1.173 în 2025-2026. Reducerea a vizat în special școlile primare și gimnaziile mici. În același timp, numărul total de elevi a rămas relativ stabil: de la 333.144 la 334.611.

Din punct de vedere teritorial, Chișinăul adună 109.955 de elevi, față de 91.933 în 2019-2020. Astfel, aproape fiecare al treilea elev din Republica Moldova învață în capitală. În contrast, regiunile pierd constant elevi:

Mediul urban concentrează astăzi 195.450 de elevi, în timp ce școlile din sate sunt frecventate de 139.161 de copiii, o diferență care se adâncește de la an la an. Aceeași tendință se reflectă și la finalul ciclurilor de studii: în 2025, peste 80% dintre absolvenții de liceu (9.848 din 12.050) provin din orașe.

Limba română se consolidează, engleza domină printre limbile străine studiate

Din punct de vedere al limbii de instruire, datele indică o stabilitate consolidată. În anul de studii 2025-2026, 271.521 de elevi, adică 81.2%, învățau în limba română, față de 80.6% în 2021-2022. Numărul elevilor care studiază în limba rusă a scăzut la 62.695, reprezentând 18.7% din total. Diferențele regionale persistă: în Regiunea Centru, peste 96% dintre elevi învață în română, în timp ce în UTA Găgăuzia, rusa rămâne dominantă, cu peste 91%, deși ponderea instruirii în română a crescut de la 7% la aproape 9% în patru ani.

La capitolul limbi străine, schimbarea este și mai clară. În 2025-2026, 266.939 de elevi studiază limba engleză, față de 233.876 în 2019-2020. Practic, nouă din zece elevi care învață o limbă străină aleg engleza. În același timp, numărul elevilor care studiază limba rusă a scăzut de la 100.227 la 73.360, iar franceza este studiată de 99.500 de elevi. Germana și alte limbi rămân opțiuni minoritare, mai ales în mediul urban.

Profesorii cu vechime domină sistemul

Structura corpului didactic din învățământul primar și secundar general arată un fapt constant în ultimii ani: școala din Republica Moldova este susținută în principal de profesori cu experiență îndelungată, în timp ce numărul celor care intră în profesie rămâne relativ redus.

În anul de studii 2025-2026, în sistem activează 25.818 cadre didactice și de conducere, comparativ cu 27.426 în 2019-2020. Scăderea de peste 1.600 de persoane în șapte ani reflectă restrângerea treptată a resursei umane, în paralel cu reducerea rețelei școlare și cu ieșirea naturală din sistem.

Cea mai numeroasă categorie rămâne cea a profesorilor cu vechime de peste 20 de ani. În 2019-2020, această categorie număra 15.794 de persoane, iar în 2025-2026 – 14.768. Chiar dacă se observă o ușoară scădere numerică, profesorii cu peste două decenii de experiență reprezintă în continuare mai mult de jumătate din totalul cadrelor didactice, ceea ce arată că școala se sprijină, în mare parte, pe profesori formați cu două sau trei decenii în urmă.

Categoriile de vechime medie sunt relativ stabile. Profesorii cu 15–20 de ani de experiență se mențin în jurul a 3.000 de persoane anual, cei cu 10–15 ani – la aproximativ 2.800–2.900, iar categoria 5–10 ani înregistrează o scădere ușoară, de la 2.780 la 2.424.

Cele mai sensibile date se referă la profesorii aflați la început de carieră. În anul de studii 2025-2026, cadrele cu până la doi ani vechime numără aproximativ 1.276 de persoane, iar cele cu 2–5 ani vechime – 1.563. Împreună, aceste două categorii reprezintă mai puțin de 11% din totalul cadrelor didactice. Cu alte cuvinte, doar unul din zece profesori este tânăr sau aflat la început de drum profesional.

CITIȚI ȘI:

Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult