Alegerile bașcanului: Cât au cheltuit în campania electorală Evghenia Guțul și Grigori Uzun
Rezultatele alegerilor din autonomia găgăuză au constituit unul dintre cele mai importante subiecte ale săptămânii. În primul tur, guvernatorul regiunii nu a fost ales, iar cel de-al doilea tur va avea loc în data de 14 mai. Evghenia Guțul și Grigori Uzun au ajuns în turul doi cu o diferență de 51 de voturi. Diferența de cheltuieli pentru campania electorală este însă mult mai mare.
Un milion 700 de mii de lei - atât a cheltuit Evghenia Guțul în patru săptămâni de campanie din ajunul primului tur. Ea este liderul incontestabil în cheltuieli. Banii au fost cheltuiți pentru publicitate și închirierea scenei și a echipamentului. Spre comparație: cheltuielile de campanie ale lui Grigori Uzun s-au ridicat la 260 de mii de lei - de șase ori și jumătate mai puțin. Aproape întreaga sumă a fost cheltuită pentru publicitate tipărită.
Un milion 700 de mii de lei din cheltuielile electorale ale Evgheniei Guțul nu includ onorariile artiștilor și gazdelor concertelor. Serviciile lor, dimpotrivă, sunt incluse în venituri ca donații. De exemplu, Ionel Istrati a donat 30 de mii de lei, cântând gratuit. Candidatul a plătit pentru publicitate, inclusiv pentru amplasarea a numeroase bannere. Și a strâns o asemenea sumă datorită donațiilor din partea a aproximativ 150 de persoane. Toți sunt persoane fizice, majoritatea nu sunt din autonomia găgăuză. Lista include parlamentari, numeroși angajați ai primăriei orașului Orhei, pensionari și șomeri. Cea mai generoasă a fost Aratina Byukly, o pensionară din Etulia, mama candidatului. Ea a donat 40 de mii de lei, indicând ca sursă a banilor pensia și economiile.
Grigori Uzun a cheltuit 260 de mii de lei pe publicitate. În lista donatorilor săi, deputatul Mihail Popov, șomer oficial, a donat 40 mii de lei. Uzun care este el însuși șomer a investit în campania sa 50 de mii de lei.
Cine dintre cei doi candidați va deveni guvernator este greu de prezis. Părerile locuitorilor din Comrat sunt împărțite. Majoritatea alegătorilor nu sunt deranjați de faptul că politicienii fără experiență de muncă în structuri guvernamentale au ajuns în turul doi.
„- Credeți că acești candidați sunt demni să fie bașcan? - Poate că Șor va face ceva, dar nu se știe nimic despre Uzun. Ne gândim și la Șor cum se va comporta, pentru că nici nu este candidatul nostru, iar al nostru nu a trecut.”;
„- Cred că ambii au șanse egale. - Nu vă deranjează că au puțină experiență în munca managerială și în politică? - Nu știu despre Guțul, dar îl cunosc pe Uzun, nu este prima zi în politică. Îi merge bine la Vulcănești.”;
„- Ce știți despre Evghenia Guțul? - Că este din regiunea Vulcănești și că a avut experiență de lucru cu Șor. Dar în politică se pare că nu este de mult timp.”
Potrivit jurnalistului de la Comrat, Mihail Sirkeli, candidata Partidului Șor nu a câștigat datorită programului său electoral, ci grație unor sume mari de bani cu care au fost cumpărați alegătorii.
„Să analizăm cum a început. Să comparăm doi candidați. Politicienii, deși nu îndrăznesc să o numesc pe Guțul politiciană, iar pe Uzun, cu mari rezerve. Ea este în general o candidată necunoscută maselor largi. Uzun a apărut în 2016, când s-a întors din Rusia, a devenit membru al Adunării Populare și acum candidează. El este mai cunoscut în Găgăuzia, spre deosebire de Guțul. Cu patru săptămâni înainte de alegeri, Evghenia Guțul era practic necunoscută pentru electorat”, menționează Mihail Sirkeli.
În primul tur al alegerilor pentru funcția de bașcan al autonomiei găgăuze prezența la vot a fost de 58%.