Electorala

Expert: Autoritățile românești nu au capacitate de reacție la propaganda politică

Este dificil de anticipat cine va câștiga alegerile prezidențiale din România până la turul doi, în contextul în care campania electorală este influențată de social media printr-o propagandă agresivă, constată președintele Expert Forum România, Sorin Ioniță. Expertul a explicat în emisiunea ÎN CONTEXT că acest fenomen se aplică pentru prima dată într-un mod atât de masiv în Europa, și nici instituțiile române, nici cele europene nu dispun de mecanismele necesare pentru a reglementa propaganda care influențează procesele electorale.

„Ce s-a întâmplat în România în ultimele zile este bizar și fără precedent. Avem o problemă serioasă: conform procedurilor, campania electorală pentru turul doi ar trebui să dureze cinci zile. Ziua de astăzi a trecut fără campanie electorală. Nu știm dacă cineva va contesta acest fapt. S-a creat un haos legislativ, deoarece autoritățile au decis să reia numărarea voturilor din primul tur. În România, rezultatul alegerilor depinde foarte mult de cine va deveni președinte și cine va desemna persoana care va forma Guvernul. Prin urmare, nu vom ști nimic sigur până nu se încheie turul doi. De asemenea, nu este clar cine va ieși câștigător, iar tensiunile sunt la un nivel maxim. Suveraniștii și izolaționiștii sunt tot mai iritați de instituțiile statului, iar propaganda continuă, finanțată cu bani negri pe rețelele de socializare.”

Potrivit expertului, România nu deține instrumente pentru a stopa războiul informațional. „Propaganda continuă cu bani negri pe rețelele sociale. Este o tactică aplicată pentru prima dată atât de masiv în Uniunea Europeană, nu doar în România. Comisia Europeană nu reacționează rapid, pentru că marile rețele de socializare sunt reglementate de aceasta. Săptămâna trecută, am participat la audieri privind rețelele sociale, unde s-au solicitat măsuri în termen de o lună. Însă acest lucru nu ne ajută într-o campanie electorală care durează doar o săptămână. Nici Europa nu a reușit încă să reglementeze eficient un subiect relativ nou, precum Digital Services Act (DSA), care a creat instrumente de monitorizare. România este un „test”. Probabil că după acest experiment se va construi mai multă capacitate de reglementare și în Europa. În prezent, nici autoritățile românești nu au capacitatea de a reacționa la propaganda politică plătită pe TikTok.”

Citește mai mult