De la plastic la lemn: un brand autohton aduce jucării durabile pentru copii

Peste 90% din jucăriile din lume sunt din plastic și majoritatea ajung la groapa de gunoi în mai puțin de un an. Asta arată statisticile organizațiilor internaționale. Jucăriile din plastic poluează mediul și pot conține substanțe toxice periculoase pentru copii. Astfel, tot mai mulți părinți caută alternative sigure și durabile. Așa a luat naștere un brand autohton de jucării din lemn - un studio de jucării creative, fondat de Marcela Mastac, în satul Varnița, inspirat de experiența propriei familii.

Marcela și soțul ei, Andrei Gramațchii, au observat că în jurul copiilor din familia lor erau mereu grămezi de jucării din plastic - fragile, fără poveste și fără sens. Ei au simțit că micuții merită ceva mai valoros.
„Noi am venit inițial cu o alternativă, am început cu panouri educative din lemn 100%, ca ulterior să dezvoltăm o gamă de jucării care contribuie la creșterea și dezvoltarea copiilor și care sunt o punte între părinte și copil. Noi folosim lemn local. Jucăriile sunt create din lemn de tei, noi îl valorificăm”, povestește Marcela Mastac, fondatoarea unui brand de jucării.

Marcela și Andrei creează jucării ecologice din materiale naturale - vopsele pe bază de apă, uleiuri minerale și pigmenți naturali. Rezistente și durabile, acestea stimulează creativitatea și întăresc legătura dintre părinți și copii, devenind amintiri transmise din generație în generație.
„Multe jucării sunt inspirate din natură și din cultură. Noi învățăm de la natură tot. Avem seturi de copaci autohtoni ca să poți învăța chestii generale, de cultură generală a copilului prin joacă. Gama cromatică noi o dezvoltăm singuri. Dezvoltăm o gamă cromatică ca să fie destul de atractivă pentru copil dar în același timp să fie foarte similară cu tot ce găsește în natură”, explică designerul Andrei Gramațchii.

Afacerea s-a dezvoltat grație unor programe internaționale.
„Antreprenoarele vin în concurs, participă la instruiri: instruiri de creare a produsului, de a vinde, de a identifica clientul, de a crea prețul astfel încât să își poată returna costul”, menționează Svetlana Andrieș, reprezentantă UN Women.
„Ne dorim să contribuim la dezvoltarea R. Moldova și să vedem că tinerii creativi, cu idei potrivite, au nevoie doar de puțin sprijin din partea noastră, iar apoi ideile lor se transformă în afaceri concrete, cu produse care sunt vândute în Moldova și peste hotare. Asta mă bucură enorm”, spune Guido Beltrani, directorul Biroului de Cooperare al Elveției.

Anual, sute de femei de la noi din țară își dezvoltă afaceri cu sprijinul Uniunii Europene. 34% dintre întreprinderile din Republica Moldova sunt deținute sau gestionate de femei. Totodată, în ultimii patru ani, peste zece mii de femei au beneficiat de sprijin în cadrul Programului de Susținere a Antreprenoriatului Feminin.
CITIȚI ȘI:
Din dor de casă, la gustul copilăriei: afacere de succes cu bucate tradiționale la Drochia
Pământ abandonat, transformat în livadă roditoare: povestea livezii de pruni de la Marinici
Cum reușesc fermierii din Soroca să evite riscurile pieței: parteneriat cu o fabrică de conserve
Granturi de milioane pentru afacerile moldovenești: investiții și locuri noi de muncă