Politic

INTERVIU // Andrei Rusu: Pentru a compromite referendumul, politicienii pro-ruși vor promova falsuri precum că „Uniunea Europeană înseamnă de fapt război”

Propaganda și știrile false mediatizate pe social media fac parte din războiul hibrid dus de Rusia contra țării noastre prin intermediul oligarhilor fugari, care cheltuie zeci de mii de euro în acest scop, atestă un studiu făcut public de WatchDog. Autorul acestuia, Andrei Rusu, a declarat pentru Moldova 1 că, pentru a compromite referendumul, politicieni pro-ruși ca Ilan Șor, Veaceslav Platon, Igor Dodon, Irina Vlah sau Ion Chicu „vor promova falsuri precum că Uniunea Europeană înseamnă de fapt război”. Deocamdată nu au fost elaborați algoritmi pentru blocarea acestor știri, iar soluția sunt campaniile de informare, susține autorul.

Unul din principalele instrumente de dezinformare sunt reclamele sponsorizate pe platformele Facebook și Google. Oligarhii fugari, Ilan Șor și Veaceslav Platon, sunt principalii actori care folosesc aceste platforme, constată un studiu realizat de comunitatea WatchDog. În doar o lună, cei doi au cheltuit aproape 31 de mii de euro pentru a dezinforma pe platforma Facebook. Astfel, au început să promoveze activ conținuturi sponsorizate care elogiază Rusia, pe de o parte, iar pe de alta, discreditează Uniunea Europeană, dar și pe președinta Maia Sandu, asociată cu procesul de integrare. Scopul lor este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a spăla imaginea Rusiei. În războiul hibrid al Federației Ruse contra Republicii Moldova, unul din principalele instrumente de dezinformare sunt reclamele sponsorizate pe platformele Facebook și Google. Oligarhii fugari, Ilan Șor și Veaceslav Platon, sunt principalii actori maligni care folosesc aceste platforme, cheltuind zeci de mii de euro pentru a dezinforma, constată un studiu realizat de comunitatea WatchDog.

Moldova 1: Subiectul îl discutăm cu autorul studiului, Andrei Rusu, expert în monitorizare mass-media, prezent în platoul Moldova 1. Una din principalele constatări e că, odată cu anunțul inițierii referendumului pentru integrarea europeană în aceeași zi cu alegerile prezidențiale, s-au întețit falsurile mediatice care discreditează aderarea la Uniunea Europeană și pe inițiatoarea plebiscitului, președinta Maia Sandu. Principalii promotori ai acestor falsuri sunt oligarhii fugari, Ilan Șor și Veaceslav Platon, care cheltuiesc sume impunătoare în acest scop. Ce impact estimați că are și ar putea avea această campanie de dezinformare?

Andrei Rusu: Campania are un impact foarte mare asupra maselor sociale din Republica Moldova, mai ales legat de persoanele care nu cunosc destul de bine ce înseamnă procesul de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană și încă duc dorul Uniunii Sovietice și cred că Rusia este partenerul strategic al Republicii Moldova. Acesta este scopul principal al acestei campanii de dezinformare: să discrediteze Uniunea Europeană și să ne țină în continuare sub influența Federației Ruse.

Moldova 1: De ce credeți că Moscova mizează anume pe Șor și Platon, personaje destul de controversate în Republica Moldova?

Andrei Rusu: Ambii sunt cei mai radicali oligarhi din Republica Moldova. Vedem că Șor a obținut recent și cetățenia Federației Ruse, iar pentru aceasta el trebuie să își dovedească loialitatea față de Moscova, sponsorizând reclame pe Facebook, organizând manifestații violente la Chișinău sau în regiunea găgăuză pentru a demonstra că moldovenii nu sunt de acord cu procesul de integrare în Uniunea Europeană și nu susțin parcursul democratic al țării.

Moldova 1: Ceea ce vedem acum presupunem că e doar vârful aisbergului. Pe măsură ce ne vom apropia de referendum și de prezidențiale, campaniile de dezinformare o să ia turații. Ce măsuri ar trebui să se întreprindă pentru a preveni sau cel puțin pentru a diminua efectele acestor campanii de dezinformare?

Andrei Rusu: Da, în apropierea referendumului aceste campanii vor lua turații mari. Printre principalele falsuri se va promova că Uniunea Europeană înseamnă de fapt război. Asta vine ca un fel de mesaj anti- , promovat de către guvernarea actuală, că Uniunea Europeană înseamnă pace. Vedem că în luna mai nu doar Veaceslav Platon și Ilan Șor promovează aceste falsuri, dar și politicieni ca Igor Dodon, Irina Vlah, Ion Chicu recent promovează activ falsul că trebuie să ne gândim bine când votăm la referendum ce pas facem pentru că noi ne pregătim de război. Recent, victime ale atacurilor dezinformaționale au fost simple exerciții militare ale rezerviștilor armatei naționale. Și Dodon, și Vlah au criticat aceste exerciții, însă pe niciunul nu l-am văzut să critice, spre exemplu, exercițiile desfășurate de armata rusă în zona transnistreană, teritoriu ocupat de către armata rusă. Ei însă doar fac panică în cazul dat și vor să ne țină ca o țară slabă pe care Rusia să o ocupe ușor.

Moldova 1: Constatați că în prezent autoritățile nu dispun de instrumente eficiente de luptă cu astfel de mijloace de propagandă. Mai e timp ca aceste instrumente să fie dezvoltate astfel încât să nu se reacționeze doar post-factum?

Andrei Rusu: Din păcate, autoritățile nu au instrumente de a bloca aceste reclame din timp. Pentru a le bloca trebuie din timp să discuți cu companiile digitale ca să formulezi niște reguli pentru a bloca tipurile astea de reclame. Dar propaganda devine inovativă și, spre exemplu, unele companii utilizează softurile, inteligența artificială pentru blocarea ecranelor. Însă, din cauză că la noi este specificul regionalismului românesc, utilizăm și rusisme, și cuvinte românești, nu putem să le dăm celor de la Google sau Meta un algoritm pentru a bloca aceste reclame. Da, noi putem să blocăm după unele chestii, cum ar fi poze cu Ilan Șor sau în text este menționat Ilan Șor, sau este menționat „dictatură”, „regim”, „juntă”, „fascism”. Însă acestea nu vor fi soluții.

Una din soluțiile principale este ca autoritățile să informeze din timp despre acțiunile lor pe care urmează să le întreprindă, pentru a nu genera falsuri. Pentru că atunci când tu nu informezi societatea despre ce urmează să faci, le oferi propagandiștilor o oportunitate largă pentru a face falsuri despre ce vrei să faci.

Spre exemplu, a fost cazul cu Parteneriatul de Securitate semnat cu UE, un parteneriat simplu care presupune mai mult investiții non-letale în armata națională: căști, medicamente și alte chestii. Din cauză că nu s-a informat destul de bine, alde Dodon, Irina Vlah și alți propagandiști locali au început să spună că de fapt Moldova se grăbește să intre în război, ceea ce este un fals.

De menționat că, începând cu luna aprilie aplicația YouTube a început să ruleze publicitate și în Republica Moldova au început să fie observate materiale publicitare cu unii politicieni. Printre primii care au început să apară sunt controversatul om de afaceri Veaceslav Platon și fostul premier Vlad Filat. Experții în digital marketing au atenționat despre faptul că revenirea publicității ar implica mai multe riscuri, mai ales în contextul în care 2024 este un an electoral în R. Moldova.

Citește mai mult