Soluțiile Ministerului Educației și Cercetării pentru școlile supraaglomerate din Chișinău: două clădiri oferire autorităților locale. Reacția DGETS

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) propune autorităților municipale din Chișinău preluarea prin comodat a două clădiri mari pentru extinderea rețelei școlare și reducerea presiunii în instituțiile cu clase supraaglomerate. Este vorba despre blocul Centrului de Excelență în Energetică și Electronică și sediul actual al Liceului Academic de Arte Plastice „Igor Vieru”, a anunțat ministrul Educației, Dan Perciun, într-o conferință de presă susținută pe 25 noiembrie. Autoritățile capitalei au declarat că vor analiza propunerea.
„Prin valorificarea acestor spații și transferul liceului „Igor Vieru” în clădirea fostului Colegiu Tehnologic de pe strada Bogdan Voievod, capacitatea școlară din sectoarele Ciocana și Râșcani poate crește cu aproximativ 1.600 de locuri noi, începând cu următorul an școlar. Ambele clădiri sunt în stare bună și foarte bună și pot fi valorificate rapid. Primăria poate decide dacă vrea să deschidă acolo noi școli sau să extindă instituțiile existente. Ministerul este pregătit să aloce resurse suplimentare pentru dotarea și modernizarea acestor spații, dacă se va considera necesar, astfel încât, începând cu septembrie 2026, acestea să poată primi elevi în condiții și mai bune. Aceasta este o soluție rapidă, cu impact imediat, care nu necesită construcții noi și poate reduce presiunea în instituțiile cu clase supraaglomerate”, a declarat ministrul Perciun.
Potrivit unui studiu realizat de MEC, numărul elevilor din Chișinău a crescut în ultimii cinci ani cu 15.000.
În același context, Dan Perciun a solicitat municipalității să elaboreze o strategie coerentă pentru reducerea supraaglomerării, reorganizarea districtelor școlare și modernizarea clădirilor abandonate.
„Propunem Direcției municipale să elaboreze un plan clar de reducere a supraaglomerării, să-l propună primarului și să-l aprobe în Consiliul Municipal Chișinău. Este nevoie de înghețarea transferurilor nejustificate către școlile deja supraîncărcate, deschiderea claselor noi în instituțiile cu locuri libere și alocarea de investiții pentru modernizarea școlilor subutilizate. Totodată, districtele trebuie reorganizate astfel încât fiecare copil să aibă acces la cel puțin două instituții din apropiere, iar sistemul de înscriere în școli și grădinițe trebuie integrat cu Registrul de Stat al Populației pentru verificarea vizei de reședință a părinților”, a explicat ministrul.
Șeful adjunct al Direcției Generale Educație, Tineret și Sport (DGETS), Andrei Pavaloi, a declarat că propunerea MEC va fi analizată, dar și-a exprimat nedumerirea privind modul în care informația a fost comunicată prin intermediul presei.
„Noi vom analiza această ofertă și vom veni cu o poziție clară. Dar nu înțeleg de ce, dacă se dorește rezolvarea unei probleme, se organizează conferințe de presă pentru a anunța informații care nu corespund adevărului. Primăria este aproape de Ministerul Educației, iar direcțiile responsabile cunosc datele de contact. Dacă se dorea o implicare reală, lucrurile puteau fi rezolvate concret, nu prin declarații sterile de presă”, a declarat Pavaloi, într-un briefing de presă.
Aceeași sursă a subliniat că supraaglomerarea școlilor din Chișinău este influențată și de exodul masiv al populației.
„În ultimii patru ani, peste 240.000 de cetățeni au părăsit Republica Moldova, ceea ce echivalează cu dispariția a aproximativ 120 de sate mari. În acest context, zeci de școli s-au închis, iar elevii se mută în instituțiile din municipiu. Ministerul închide școli, iar Chișinăul preia acești elevi. Situația reală este de peste 23.000 de elevi în plus, nu doar 15.000, așa cum afirmă Ministerul Educației”, a subliniat Pavaloi.
Șeful adjunct al DGETS a ținut să precizeze că Primăria Chișinău a deschis aproximativ 3.000 de locuri noi în școli, peste 4.000 de locuri în grădinițe și a creat alte 3.800 de locuri noi pentru elevi veniți din alte localități.
Menționăm că, potrivit datelor Primăriei Chișinău, numărul elevilor înscriși în școlile din Chișinău a crescut cu 22.703 în ultimii opt ani. Dacă, în 2017, capitala avea 85.458 de elevi, în acest an sunt 108.161, o creștere de peste 26%.
În Chișinău activează 151 de școli, dintre care 18 la sută sunt suprasolicitate.
CITIȚI ȘI: